Studentenleven

Kerst ver van huis: Ik zal het samenzijn met mijn familie missen

Kerst: een tijd waarin de meeste families gezellig bij elkaar kruipen. Maar niet alle Wageningse studenten kunnen naar huis in de vakantie. Cyiza Alli uit Rwanda gaat zijn vrienden opzoeken.
Madhura Rao

‘Ik ben van plan om Rwandese vrienden te bezoeken in de vakantie’, vertelt Cyiza Alli, masterstudent Food Safety uit Rwanda. ‘Eén vriendin woont in Rotterdam met haar familie, die ga ik mogelijk opzoeken. Of misschien ga ik naar een andere vriend die in België woont. Op kerstavond ga ik naar de kerk, zoals we thuis ook altijd doen. Ik zal wel het samenzijn met al mijn familieleden missen, de fijne gesprekken en het lekkere eten en drinken.

Ik ben al in de feeststemming, want al mijn Nederlandse vrienden vierden onlangs Sinterklaas. Ik was zelfs door een paar vrienden uitgenodigd om te komen eten en het feest mee te vieren op de echte Nederlandse manier. Ik heb alleen de indruk dat de feestdagen hier niet zo groots worden gevierd als in Rwanda. Mensen lijken het druk te hebben met hun privélevens en hun eigen gezin. In Rwanda komen hele families of zelfs meerdere families bij elkaar om in een grote groep de feestdagen te vieren.

Ik hoop dat de bezoekjes aan mijn vrienden en hun families ervoor zullen zorgen dat ik kerstmis in Rwanda minder mis. De feestdagen zullen trouwens ook een beetje als een guilty pleasure voelen, omdat ik weet dat ik mijn thesis moet afronden.’