Studentenleven

Kerst ver van huis: Het is ruim 25 graden hier op Bonaire

Kerst: een tijd waarin de meeste families gezellig bij elkaar kruipen. Maar niet alle Wageningse studenten kunnen naar huis in de vakantie. Wat gaan ze doen om hun kerst ver van huis toch een beetje aangenaam te maken? Maarten uit Nederland viert kerst op het strand.
Evelien Castrop

‘Bonaire is een totaal andere omgeving dan Wageningen’, vertelt Maarten van Pelt, masterstudent Earth and Environment uit Nederland. ‘Het is hier natuurlijk lekker warm, ruim 25 graden. Dus mijn kerst hier verschilt sowieso met wat ik gewend ben in Nederland. Ik woon in een kleine hut in the midle of nowhere bij een papegaaienopvang. Ik onderzoek hoe we de groei van bedreigde bomen kunnen optimaliseren. In het dorp zie ik wel al sinds twee weken de eerste kerstversieringen, er staat zelfs een kerstboom in de KFC.

Tijdens de Kerst zullen veel vrijwilligers weg zijn; er blijven er maar drie hier. Ik weet ook nog niet zo goed of ik op Bonaire ben met kerst of alleen met oud en nieuw. Ik heb ook een vriend op Curaçao, misschien ga ik die in de vakantie opzoeken. Als ik het hier vier, denk ik dat ik het wel gezellig maak met mijn collega’s. De mensen leven hier van dag tot dag dus veel gepland hebben de meeste nog niet. Verder zijn de mensen zo gastvrij dat het me niet zou verbazen als mijn baas ons thuis uitnodigt. Normaal ben ik met kerst bij mijn familie en gaan we vooral veel en lekker eten. Maar dit jaar is alles anders met de zon en op het strand.’