Student - 16 april 2014

Kenniswerkplaats: Opdrachten in het echt

Hoe hou je het beheer van de bos- en duingebieden rondom Den Helder betaalbaar? Met deze vraag mochten Bos- en natuurbeheerstudenten aan de slag in een project van de Kenniswerkplaats, een platform voor lokale vraagstukken dat studenten en opdrachtgevers bij elkaar brengt. ‘Er is steeds meer vraag naar de denkkracht van studenten.’

De geldkraan voor natuurbeheer is dichtgedraaid en dat wordt gevoeld. Ook in Den Helder. De gemeente worstelt met de vraag hoe ze bos- en duingebieden  in de toekomst kan bekostigen. Op zoek naar creatieve, out-of-the-box oplossingen, kwam ze terecht bij de Kenniswerkplaats, waar onder meer Wageningse studenten klaar staan om mee te denken over problemen uit de praktijk.

Kenniswerkplaatsen bestaan al bijna tien jaar, maar de laatste jaren groeit hun opdrachtenportefeuille hard. ‘Een Kenniswerkplaats moet je zien als een platform dat lokale overheden, bedrijven en organisaties met een onderzoeksvraag koppelt aan studenten’, vertelt de Wageningse coördinator Ilse Markensteijn. Er zijn meerdere kenniswerkplaatsen in Nederland, die werken met lokale opleidingen, oorspronkelijk vooral uit de groene sector maar tegenwoordig ook breder. Wageningen University is als enige universiteit in alle werkplaatsen vertegenwoordigd. Volgens Markensteijn weten lokale partijen de kenniswerkplaatsen steeds beter te vinden. ‘Er is meer vraag naar de denkkracht van studenten. Misschien ook omdat eigentijdse vraagstukken op duurzaamheidsgebied vragen om nieuwe vormen van oplossingen bedenken.’ Ook voor studenten biedt de opzet grote voordelen, meent Markensteijn. ‘Je kunt met een echt probleem aan de slag, geen bedachte casus. Dat voelt niet alleen nuttig, het is ook nuttig.’

Stakeholders

Voor het geval Den Helder gingen tweedejaars bachelorstudenten Bos- en natuurbeheer aan de slag. Eerste reisden ze naar natuurgebied om Den Helder en betrokkenen te spreken.  Glenn Potvliet, was een van de deelnemende studenten. ‘Onze eerste indruk van het gebied was niet best, het onderhoud was nogal achterstallig. Maar dat laat natuurlijk wel meteen het probleem zien waar het  gebied mee te kampen heeft.’ De studenten spraken met verschillende stakeholders in het gebied, waaronder ondernemers. Glenn: ‘Door ons gesprek met de eigenaar van een pannenkoekenrestaurant kwamen we erachter dat de ondernemers in het gebied wel bereid waren om mee te werken als zij ook iets aan konden verdienen. Dat was nuttige informatie voor ons.’  Vervolgens gingen ze aan de slag met hun eigen plan om de Donkere Duinen en het Mariëndal rendabel te maken.

Parkeergeld

Aan het einde van de week mochten ze net als andere groepjes hun ideeën pitchen voor een jury , met daarin mensen van de gemeente Den Helder en enkele experts op het gebied van natuurondernemingen. Glenn: ‘Ons idee was om bezoekers te laten betalen voor een parkeerplek in het natuurgebied, maar daar wel kortingsbonnen voor terug te geven van horecagelegenheden in de buurt. Je laat dus de gebruiker betalen, maar je geeft ze wel het gevoel dat ze daar iets concreets voor terug krijgen. Zowel  de gemeente als de ondernemers in de buurt verdienen eraan.’ De eenvoud en uitvoerbaarheid van het plan oogstte veel lof bij de jury, die het plan uiteindelijk als beste pitch beoordeelde. Of het ook echt uitgevoerd wordt, is nog niet duidelijk, maar Glenn kijkt met plezier terug op de opdracht.
Volgens Ilse Markensteijn illustreert de opdracht van Den Helder de waarde van de Kenniswerkplaats voor studenten. ‘Het ging niet alleen om een fraai project, maar ook om de vraag hoe je een plan kunt financieren en welke partijen daaraan kunnen meewerken. Dan zit je als natuurstudent plotseling met de eigenaar van een pannenkoekenrestaurant om de tafel. Dat is misschien niet wat je verwacht als je je opleiding gaat doen. Maar zo werkt het dus wel in de praktijk.’  RA en RG




28 projecten

In studiejaar 2012-2013 hebben 278 studenten van Wageningen University bijgedragen aan 28 Kenniswerkplaatsprojecten. Naast overheden, ondernemers en ngo’s werkten de studenten ook samen met onderzoeksinstituten, , (semi-)overheidsinstanties, ondernemers, ngo’s, mbo- en hbo-studenten en bewonersgroepen.



Re:ageer