Internationaal

Kennismigrantenregeling voor de hele EU

Niet-EU studenten die in Europa zijn afgestudeerd, krijgen negen maanden de tijd om binnen de Europese Unie naar werk te zoeken. De European Students Union is tevreden, maar had op meer gehoopt.
Hoger Onderwijs Persbureau

Het Europees parlement, de Europese commissie en de Raad van Europa kwamen deze week overeen dat buitenlandse afgestudeerden na het behalen van hun diploma negen maanden in de gehele Europese Unie mogen zoeken naar een vaste baan. In de tussentijd mogen ze bovendien hooguit vijftien uur per week werken om in hun levensonderhoud te voorzien.

‘De uiteindelijke overeenkomst is maar de helft van wat we graag gezien hadden’, zegt voorzitter Fernando Galán van de European Students Union. ‘In eerdere voorstellen van het Europees parlement kregen niet EU-studenten veel meer rechten dan in het huidige voorstel.’ Het parlement stelde bijvoorbeeld voor om afgestudeerden achttien maanden de tijd te geven voor ze weg moeten.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de leiders van de EU-lidstaten. Als dat lukt, hebben landen twee jaar de tijd om de regeling in te voeren.

Nederland geeft buitenlandse afgestudeerden al langer de mogelijkheden om een goede baan te vinden. Hier krijgen afgestudeerden een jaar de tijd en mogen ze ondertussen ongelimiteerd werken.