Organisatie - 21 januari 2010

Kapstokjes bedenken voor de studenten

De ochtend nadat hij tot Teacher of the Year is verkozen, staat André van Lammeren voor een groep eerstejaars. Resource nam een kijkje bij het college Structuur en functie van planten.

Leermeester Van Lammeren geeft uitleg bij het practicum Structuur en functie van planten
In de grote collegezaal van Forum vertelt Van Lammeren dat hij de Leermeesterprijs heeft gewonnen. Na applaus van de studenten: 'Laten we hopen dat jullie niet teleurgesteld worden het komende jaar. Anders kun je me altijd mailen en je mening geven in de vakevaluatie. Trouwens, in het boeket dat ik gisteren kreeg zaten prachtige bloemen. Wie kent de alstromeria, gerbera, eucalyptus en zo'n Afrikaanse... hoe heet die ook al weer? Iemand een idee?' Dan haalt Van Lammeren een grote lisdoddestengel tevoorschijn, die de zaal rondgaat. 'Waar haalt deze plant zijn stevigheid vandaan? Juist, sklerenchym.'
Wolk van interesse
Met iets concreets beginnen, is een tactiek van Van Lammeren. 'Ik zoek altijd iets waar ik aan kan linken. Wat past er vandaag? In de sloot op weg naar Forum vond ik die stengel. Die gebruik ik dan in mijn college. Het gaat erom een verrassend element te laten zien; iets dat de student kan boeien. Dat kun je zien als het haakje van een kapstok. Aan die kapstok kun je steeds iets ophangen, zodat er een soort wolk van interesse ontstaat.'
Van Lammeren is geen opvallende verschijning. Sporadisch maakt hij een grapje. Toch is hij, in alle rust, bevlogen en weet hij de aandacht vast te houden. Hij slaat steeds bruggetjes met eerdere kennis: '...ken je al van het practicum; ...weten we nog van de pompoen.' Zelf vindt hij de persoonlijke aanpak het meest effectief. 'Als een ander iets wat jij doet bijzonder vindt, dan ga je het zelf ook bijzonder vinden. Ik gebruik positieve energie om interesse te wekken bij studenten. Daarom heb ik aan mijn studenten verteld dat ik Teacher of the Year ben geworden. Doordat ze weten dat anderen mij goed vinden, gaan ze hopelijk met andere ogen naar mij kijken, en kan ik ze nog meer leren.'
Evolutie
Elke periode geeft Van Lammeren wel een vak. Toch heeft hij daarnaast nog tijd voor zijn onderzoek naar boomaantasting. 'Het is hard werken. Ik ben al wat verder in mijn carrière en richt me nu meer op onderwijs. Ik heb zelf het meeste kennis over planten, van algen tot bedektzadige planten. Er zit een opbouw in de vakken die ik geef, ze volgen de evolutie. Alles heeft een bestaansreden, en dat is boeiend aan de biologie. Zo ontstaat er een totaalbeeld bij de student, zeg maar een volle kapstok. De kunst is om dat voor elkaar te krijgen.'
De docent van het jaar krijgt 2500 euro voor onderwijsvernieuwingen. Behalve aan een videocamera en microscopische preparaten voor het onderwijs, denkt Van Lammeren aan een sabbatical. 'Ik wil door de bossen rauzen en dingen ervaren. Sommige dingen moet je ruiken, proeven en meemaken. De verhalen waar ik dan mee terugkom, dat zijn heel goede kapstokjes voor mijn studenten. Vaak beter dan iets dat ik uit een boek heb geleerd, of op een scherm heb gezien. De willigheid van studenten om te leren wordt veel groter als ik mooie verhalen heb. Ik wil ze aan het denken zetten over mijn onderwerp.'

Re:ageer