Student - 17 augustus 2016

Kamernood bij buitenlandse studenten? Drie voorbeelden

Buitenlandse studenten komen deze week aan in Wageningen om zich in te schrijven. Idealis zorgt voor een kamer. Maar hebben ze die al? Resource deed een steekproef. Abadi Amare heeft meteen een kamer, Lucas Fonseca Lacerda moet wachten tot 15 september en Jamyang Tashi Wangdi zit voorlopig in een hotel.

Abadi Amare uit Ethiopië is net aangekomen bij de sterflat aan de Bornsesteeg, waar Idealis de kersverse buitenlandse studenten opvangt. Hij heeft via de website van Idealis een gemeubileerde kamer geaccepteerd. ‘Maar toen ik aankwam bij Idealis, dachten ze dat de kamer kaal was. Ik ga zo met een busje ernaartoe, ik heb geen idee wat ik aantref.’

Ook Lucas Fonseca Lacerda uit Brazilië heeft een kamer. ‘Maar eigenlijk ben ik veel te vroeg gekomen. Idealis heeft mij twee weken geleden bevestiging gestuurd dat ik een kamer heb, maar ik moet wachten tot 15 september totdat ik die krijg.’ Geen nood, want tot die tijd blijft Lacerda slapen bij andere Braziliaanse studenten van zijn universiteit. Via via heeft hij ook nog een kamer kunnen vinden voor tien dagen tot eind augustus.

Ongerust
Jamyang Tashi Wangdi uit Bhutan zit deze week in een hotelkamer in het centrum van Wageningen. ‘Ik was gisteren, toen ik aankwam, ongerust en ik wist niet waar ik aan toe was. Maar toen ik vanmorgen in mijn mail keek, zag ik dat ik een kamer aangeboden heb gekregen en dat ik vanmiddag de papieren kan tekenen. Vrijdag krijg ik de sleutel van de kamer.’

Wangdi heeft geen kritiek op het toewijzingssysteem van de kamers op de website van Idealis. ‘Het systeem op de website werkt op zich goed, als je maar op tijd begint met reageren en altijd een internetverbinding hebt’, zegt Wangdi. ‘Als je die niet hebt, dan kan ik mij voorstellen dat het heel moeilijk is om een kamer te vinden. Je moet snel reageren en heel proactief zijn met het aanmelden voor kamers.’ Ook Amare vond de informatie en website van Idealis duidelijk. ‘Het systeem werkt goed. Wel miste ik veel uitgebreide informatie over de kamers, zoals een foto.’

Wachtlijsten

Lacerda uit Brazilië heeft wel wat kritiekpunten. ‘De informatie die ik kreeg vanuit Idealis was duidelijk, maar ik kon de eerste tien dagen niet reageren op kamers op de website van Idealis. Dat ik maar op twee kamers per dag kon reageren, was ook jammer. En die wachtlijsten zijn een drama. Ik reageerde dan op een kamer terwijl ik op plek 5 of 6 stond. Na een dag stond ik weer op plek 80 of 90. De eerste beste kamer die ik aangeboden kreeg, heb ik maar meteen genomen. Achteraf gezien had ik beter even kunnen wachten, want nu zit ik tot 15 september zonder kamer.’

Re:acties 1

  • Jamyang T

    It's a mere coincidence that I am seeing this article exactly after two years since it was last published. The person mentioned as "Jamyang" in this article is me :). It brings wistful memories on how I badly longed to have a room of my own two years ago! I am finally graduating and bit nervous and agitated for I will be leaving my room at Bornsesteeg next week. Thank You RESOURCE for bringing back the memories!


Re:ageer