Judoka en openwaterzwemster krijgen sportbeurs

Twee Wageningse studenten krijgen dit jaar een sportbeurs van het Fonds Niels Smith. Judoka Hilde Jager, eerstejaars bachelorstudent Gezondheid en maatschappij, en openwaterzwemster Dèlenn van Oostrom, derdejaars bachelorstudent Biologie, ontvangen een bijdrage van 1500 euro.
Lieke de Kwant

Openwaterzwemster Dèlenn van Oostrom (links) en judoka Hilde Jager. Foto Guy Ackermans

De twee namen dinsdag 25 april in de Bongerd hun beurs in ontvangst uit handen van Marianne Remmers, oprichter van het fonds. Remmers is de moeder van Niels Smith, een getalenteerde voetballer die in 2009 op 15-jarige leeftijd een einde maakte aan zijn leven. Ze heeft in 2011 in zijn naam een fonds opgericht voor talentvolle sporters die studeren aan Wageningen University en net niet op de steun van NOC-NSF kunnen rekenen.

Hilde Jager judoot bij het nationaal trainingscentrum Papendal. Ze won in 2016 twee Europacup-medailles bij de junioren en een zilveren Europacup-medaille bij de senioren. Komend seizoen wil ze zich kwalificeren voor de Europese en Wereldkampioenschappen junioren in Slovenië en Noord-Korea. De bijdrage van het fonds wil Hilde gebruiken als bijdrage aan de kosten voor Papendal.

Dèlenn van Oostrom werd in 2016 tweede bij de NK Marathon 22 km in open water, derde bij het Open Nederlands Kampioenschap op de 10 km en eerste bij de Wereld Cup-selectiewedstrijd Ocean Man op de 9,3 km. Ze hoopt zich te plaatsen voor het Europese kampioenschap. De bijdrage van het fonds wil Dèlenn gebruiken om deel te kunnen nemen aan wedstrijden in het buitenland.

Met Dèlenn en Hilde komt het aantal Wageningse sporters dat sinds 2011 is gesteund door het Fonds Niels Smith op twaalf. Een lijst van al deze sporters staat op de website van het fonds.

Lees hier wie vorig jaar een sportbeurs ontving: