Opinie

Journaliste in spe wint schrijfwedstrijd Resource

Esther Brouwer heeft de schrijfwedstrijd van Resource gewonnen. De studente Bos- en Natuurbeheer schreef een essay over de beperkingen van de wetenschap.

Brouwer is als illustrator verbonden aan Resource, maar blijkt dus ook vaardig met de pen. En dat is niet geheel toevallig. Brouwer wil graag de journalistieke kant op en loopt op dit moment stage bij de redactie van Roots, het voormalige Grasduinen. Daar combineert ze haar interesse voor bos en natuur met het ambachtelijke schrijven over die materie. De stage is onderdeel van haar studie. Luis De redactie van Resource schreef de wedstrijd uit nadat het zelf vorig najaar de Gouden Luis in de Pels won, de prijs voor het beste medium in het hoger onderwijs. Het bijbehorende prijzengeld werd onder meer ingezet voor de schrijfwedstrijd. Opdracht was een journalistieke productie te maken over de gespannen relatie tussen wetenschap en maatschappij. Een thema dat Brouwer erg aanspreekt. ‘Ik denk dat het heel erg speelt op dit moment en zeker bij de WUR.’ Autoriteit De wetenschap moet volgens Brouwer ‘op haar eigen terrein blijven’. ‘Ik ben zeker niet anti-wetenschap, maar wetenschap is maar een deel van de werkelijkheid. Op het terrein van het geloof bijvoorbeeld, heeft de wetenschap niets te zoeken.’ Wetenschap is volgens Brouwer een abstractie van de werkelijkheid. Door daar een te grote autoriteit aan toe te kennen, raken andere betekenissen ondergesneeuwd.’ De wetenschap moet haar plaats kennen. Verbaasd Brouwer is oprecht verbaasd dat ze heeft gewonnen. ‘Ik heb lang nagedacht voor ik ben gaan schrijven. Pas vlak voor de deadline heb ik het opgeschreven. Er was toen geen tijd meer om nog te gaan schaven.’ De 250 euro krijgt een goede besteding: de spaarbank.