Jessica Duncan Teacher of the Year 2017 (video)

Jessica Duncan is de nieuwe Teacher of the Year. Dat maakte de jury van de onderwijsprijs vanmiddag bekend tijdens een bijeenkomst in Impulse. Duncan krijgt de award onder meer vanwege haar betrokkenheid bij studenten en de innovatieve manier waarop ze les geeft.
Vincent Koperdraat

Foto: Vincent Koperdraat

Beelden van de uitreiking

Naast Duncan, die in Canada is geboren, waren er nog vijf andere docenten genomineerd: Marleen Buizer, John Beijer, Henry van den Brand, Frits Claassen en Gert Peek. Alle genomineerden krijgen naast het beeldje ‘de Leermeester’ een geldprijs van 2500 euro.

Overdonderd

Jessica Duncan was overdonderd dat ze de onderwijsprijs in de wacht heeft gesleept. ‘Ik ben blij dat ik geen speech hoefde te geven. Ik had namelijk niks voorbereid. Dit had ik echt niet verwacht, vooral omdat de andere genomineerden ook hele goede docenten zijn.’

De jury had lovende woorden bij alle genomineerden. Bij Duncan was er vooral waardering voor de manier waarop ze studenten betrekt bij haar lessen, vertelt juryvoorzitter Jaap Kerr. ‘Ze zorgt ervoor dat studenten zich thuis voelen in haar lessen. Daarnaast behandelt ze onderwerpen op een fijne manier in combinatie met de lesstof uit literatuur.’

Nieuw gezicht

Jessica Duncan is een relatief nieuw gezicht bij Wageningen University & Research. Zij verzorgt drie jaar onderwijs bij de leerstoelgroep Rurale sociologie, coördineert drie vakken en doceert in een aantal andere. Ze heeft een achtergrond in de ongebruikelijke combinatie van Food policy en Food culture.

Wat Duncan met haar geldprijs gaat doen weet ze nog niet. Roel Dijksma, die de award vorig jaar won, gebruikte zijn prijzengeld voor het opzetten van de WURtalks.

Alle genomineerden: