Studentenleven

Japanse kalligrafiekunstenaar in The Spot

De Japanse kalligrafiekunstenaar Eita Segawa is aanstaande donderdagavond bij de opening van de One World Week in The Spot. Met dank aan student Gezondheid en maatschappij Junko Huijs, die meehielp om Eita naar Wageningen te halen.
Twan van der Slikke

‘Kalligrafie bestaat uit Chinese karakters, die ze ook in Japan gebruiken. Elk karakter heeft een betekenis, en als je mooi schrijft, kan je die betekenis als kunst uitbeelden’, zegt Junko Huijs. Haar moeder is Japans en reist voor haar werk vaak heen en weer tussen Nederland en Japan. ‘Via via heeft ze kennisgemaakt met Eita’, vertelt Junko. ‘Hij was al langer van plan om naar Europa te komen, waarop mijn moeder hem in Nederland heeft uitgenodigd. Toevallig is zijn tour in Europa in dezelfde tijd als de One World Week gepland. De universiteit was meteen enthousiast. Donderdag zal hij persoonlijke kalligrafiekunstwerken maken en een demonstratie geven op een enorm vel van drie bij vier vierkante meter.’

Eita Segawa begon met kalligrafie op zijn twintigste, nadat hij zijn twee beste vrienden verloor. Hij treedt veel op in Japan en andere delen van Azië. Hij zal meewerken aan de opening van de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo.

Van half zes tot kwart over zes kunnen bezoekers in The Spot kennismaken met de kunst van de kalligrafie. Daarna wordt de One World Week officieel geopend. Het is de vijfde keer dat de internationale week georganiseerd wordt voor medewerkers, studenten en geïnteresseerden. One World Week is, aldus beleidsmedewerker Astrid van den Heuvel, een week waarin de universiteit benadrukt hoe belangrijk en leuk het internationale karakter van Wageningen UR is. De week duurt tot 6 april. Het programma telt ruim vijftig activiteiten, waaronder worskhops, lezing en debat, sport, film, eten en muziek. Het programma is te vinden via www.wur.nl/oneworldweek of via de App store.