Wetenschap - 10 mei 2001
Jan Terlouw: biotechdebat ook voorlichtingscampagne
Jan Terlouw: biotechdebat ook voorlichtingscampagne
"De Tweede Kamer wil graag dat het grote publiek zich bewust wordt van de ontwikkelingen in de biotechnologie. Want consumenten hebben al grote invloed op die ontwikkeling, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Albert Heijn haalde immers al producten uit de schappen. Voor je daarover kan discussi?ren, moet je eerst weten waar je het over hebt. Daarom is ook gekozen voor herkenbare voorbeelden." Terlouw erkent dat die cases, zoals die over een gemanipuleerde zalm die in kouder water kan zwemmen, niet duidelijk maken wat de belangen achter de ontwikkeling van biotechnologie zijn. "Het is niet meteen duidelijk dat fabrikanten daar veel geld mee kunnen verdienen. Toch is het ook wat dat betreft belangrijk dat er openheid komt."
Terlouw ziet voor wetenschappers dan ook een verantwoordelijkheid in het maatschappelijk debat. Zij moeten de gevolgen van toepassing van biotechnologie onderzoeken "en vervolgens de bevolking vertellen waar het om gaat in de biotechnologie." | J.T.