Organisatie - 1 januari 1970

Jan Baan: ‘Ondernemen is eigenwijs zijn’

‘Het is als dagenlang werken aan je brommertje voordat je de kick kunt beleven van het de wijde wereld in trekken’, zegt softwarepionier Jan Baan. Op uitnodiging van het Studenten Ondernemers Centrum (StOC) laat hij een zaaltje vol Wageningse studenten proeven aan de magie van het ondernemerschap.

Zeker dertig studenten zijn op dinsdagavond 11 oktober al ruim van tevoren aanwezig in het conferentiezaaltje aan de Lawicks Allee. Terwijl Gerrit Hiemstra van WeerOnline en Jan Baan van Cordys nog een sapje drinken, luisteren zij naar de inleiding van de ondernemersgeesten van het StOC. Zes van de aanwezige studenten hebben al een eigen bedrijf, en nog eens tien denken erover om voor zichzelf te beginnen. Wat opvalt, is dat het bijna allemaal mannen zijn. Mannen met spijkerbroeken, humor en agrarische idealen. Alleen de organisatoren dragen stropdassen. Hiemstra: ‘Wat je ook doet, ondernemen is iets persoonlijks.’ De zaal glimt.
Toch is er ook reden om te fronsen. De helft van de startende ondernemingen gaat binnen een jaar failliet. Dat is zonde, vindt Teunis van Dieren van het StOC. ‘Er zijn veel studenten die met plannen rondlopen, en een krappe arbeidsmarkt maakt dat studenten vaker overwegen voor zichzelf te beginnen. Maar het gaat nog te vaak fout.’ Weinig ervaring en inzicht maken dat starters niet goed weten waar ze aan beginnen. Door studenten in contact te brengen met ervaren ondernemers, kan er wellicht een brug geslagen worden tussen de ondernemersidealen en de praktijk.
Het ondernemerschap is Jan Baan ‘overkomen’, zo zegt hij zelf. Hij vertelt een geoefend verhaal dat hij aan elkaar rijgt met oneliners. Een businessplan vindt hij flauwekul, ego gevaarlijk en eigenwijsheid de crux van succes. Ook ging er wel eens wat fout - het faillissement van ‘Baan Company’ in 1995 - maar om succesvol te zijn moet je ook pijn lijden. Je moet leren van je fouten en nooit opgeven. Als je echt goed wilt zijn moet je werken aan een visie en een product waar je voor staat.
Baans relaas inspireert, maar lijkt nog ver weg voor de meeste studenten in de zaal. Het gezellige verhaal van Hiemstra - een Wageninger - spreekt meer tot de verbeelding. ‘Voor de camera staan is hetzelfde als ondernemen, beide zul je uiteindelijk zelf moeten doen.’ Om de vraag of hij zich meer ondernemer dan meteoroloog voelt, moet hij lachen. ‘Ik blijf van de inhoud, want eigenlijk ben ik een beetje een twijfelaar. Maar dat is niet erg zolang je weet met wie je in zee gaat en accepteert wat je wel en niet kan.’ Volgens Baan tekent dit het ware succes. Al kookt je ego, openheid en gepaste nederigheid sieren de ondernemer.
De vragen uit de zaal zijn veelal van praktische aard. Er wordt gelachen, en ‘het is mooi om te horen dat ook deze ondernemers klein zijn begonnen, dat het zwoegen is en doorzetten’, zegt Tim Jacobs die zijn eigen grafische onderneming heeft. ‘Het begon vanuit één opdracht, en ja, voor ik het wist had ik er meer.’ / MV

Re:ageer