‘Jaaropening moet voor iederéén een feest zijn’

Maandag 2 september was het weer zover: de opening van het academisch jaar. Elk jaar weer een feest bij WUR, maar niet iedereen is er even blij mee, blijkt uit een ingezonden brief aan Resource. En: er zijn alternatieven, laten de schrijvers weten.

Een muzikaal intermezzo tijdens de opening van het academisch jaar 2019. Foto Jonne Seijdel

Elk jaar is het feest bij WUR op de eerste maandag van september: de opening van het academisch jaar. Althans, voor iedereen die geen onderwijsverplichtingen heeft die dag. De mensen die wel onderwijs moeten geven of volgen, ondervinden er vooral hinder van.

De academische jaaropening vindt plaats in de grootste onderwijsruimte die de WUR heeft: de waaierzaal in Orion. Dit heeft gevolgen voor het onderwijs, dat ook van start gaat op de eerste maandag van september. De mogelijkheden voor het geven van een (introductie)college in een grote collegezaal worden beperkt doordat de waaierzaal bezet is. Daardoor moeten groepen worden gesplitst en moeten meerdere docenten tegelijk dezelfde stof vertellen. Soms worden er minder uren geroosterd dan wenselijk. Of het Scheikundegebouw op de Dreijen wordt ingezet. Eerstejaars studenten die niet bekend zijn met dit verlaten campusterrein en soms nog geen kamer en/of fiets hebben, worden om 8.20 uur verwacht op een locatie die slecht bereikbaar is met het ov. Welkom bij WUR.

Er is een gebrek aan onderwijsruimte bij de WUR. Zolang het derde onderwijsgebouw er nog niet staat, vergt dit flexibiliteit van iedereen. Dat snappen we. Maar op dit moment worden vooral de docenten en studenten gedwongen om flexibel te zijn. Waar is ondertussen de flexibiliteit van het bestuur?

Ons inziens is een verplaatsing van de opening van het academisch jaar een simpele manier om bovenstaande problemen op te lossen. Verschuif de ceremonie naar de vrijdag vóór week 1. Dat is uniek in Nederland en geeft dus meer media-aandacht, de waaierzaal kan op maandag gewoon worden gebruikt voor colleges, docenten en studenten kunnen aanwezig zijn en de borrel na afloop smaakt ook nog eens beter op vrijdagmiddag.

Maurice Franssen, Hendra Willemen, en Tjerk Sminia, docenten Organische Chemie