JIJ op de campus: een huwelijksaanzoek in een luchtballon

Voor sommige mensen waren de hete dagen op de campus een ramp, maar voor PhD-student Yue Han (30) waren het de mooiste van z'n leven: hij vroeg zijn vriendin ten huwelijk.
Cathy (Kexin) Chen

Han is een PhD-student bij Plant Science Virology en was de afgelopen weken druk bezig met het afronden van zijn promotie. En hij plande tegelijkertijd een verrassing voor zijn vriendin Chunyue Zhang (29). Zhang is ook PhD-student in Wageningen, over een half jaar promoveert ze bij Food Quality Development. Toen ze voor werk weg moest, kocht Han stiekem een verlovingsring en regelde samen met een paar vrienden het perfecte huwelijksaanzoek.

Het liefdesverhaal van Han en Zhang begon drie jaar geleden. Han had net zijn master afgerond en Zhang kwam naar Wageningen voor haar promotie-onderzoek. Ze leerden elkaar kennen via een goede vriend van Han en na een paar afspraakjes waren ze onafscheidelijk. ‘We vinden elkaar heel erg leuk,’ aldus Zhang. Ze hebben dezelfde hobby’s en delen de passie voor onderzoek. Ze hebben het erg naar hun zin in Nederland, en Wageningen in het bijzonder. Het is de plek waar ze hun wetenschappelijke droom hebben waargemaakt en waar ze hun soulmate hebben gevonden.

Zhang wilde altijd al een de stad en de universiteit vanuit een luchtballon zien, maar het was tot dusver niet gelukt. Hun werkschema liet het niet toe, of er stond teveel wind. Daarom zorgde Han voor een luchtballon voor het huwelijksaanzoek om Zhangs droom uit te laten komen. Op 21 juli nodigde de vriendengroep Zhang uit voor een luchtballonvaart, en toen de luchtballon met Han en Zhang de lucht inging en over de campus zweefde, vroeg Han Zhang met hem te trouwen. ‘Vanaf dat moment totdat we weer op de grond stonden heb ik alleen maar gehuild’, aldus Zhang. ‘Ik zal dat moment nooit meer vergeten. Ik had al het gevoel dat hij me iets wilde vragen, maar dit had ik niet verwacht.’

‘Wageningen is de plek waar ik Chunyue heb ontmoet, waar we samen wonen, waar we de mooiste herinneringen delen. Daarom wilde ik haar hier ten huwelijk vragen. Het moest gewoon hier zijn’, aldus een enthousiaste Han. ‘En als we in de toekomst kinderen hebben zullen we zeker met hen teruggaan naar deze plek.’