Internationaal

JIJ op de campus – ‘Vooral de toewijding van de studenten viel mij op’

Nadat hij in Amsterdam een tweede master afrondde over Plantbiologie, begon Oekraïner Andriy Volkov (25) bij WUR onlangs aan een PhD waar hij de polariteit van plantcellen onderzoekt.

In het laboratorium van de afdeling Biochemie onderzoekt Volkov een aantal fundamentele mechanismes. ‘Het is namelijk nog niet bekend hoe een plantcel weet wat onder en boven is, of wat binnen of buiten de cel is. Hoe werkt het bewustzijn van richting in een plant? Je kan je voorstellen dat het belangrijk is voor een plant om zijn voeding de juiste kant op te sturen, dus hoe doet hij dat? En hoe zorgt hij ervoor dat er geen voeding verloren gaat?’, vertelt hij. De mogelijkheid om dit onbekende terrein te betreden, gecombineerd met zijn interesse in celbiologie en eerder opgedane vaardigheden, maakte dat Volkov deze PhD koos. ‘Het is boeiend om onderwerpen te vinden die nog niemand eerder heeft onderzocht. Om zo de grondslagen van het veld opnieuw uit te vinden.’

In de tweeënhalve maand dat Andriy nu in Wageningen is, merkte hij dat WUR anders is dan de universiteiten in Nederland en Oekraïne waaraan hij eerder studeerde. Vooral de toewijding van de studenten viel hem op. ‘De houding van de studenten is over het algemeen enthousiast en down-to-earth, met vooral aandacht voor het leveren van goed onderzoek. Bij andere universiteiten en instituten was de focus competitiever, meer gericht op status.’ De uitgebreide afdeling van Plant Sciences en de uitgebreide mogelijkheden in dit gebied zorgde ervoor dat Volkov zich snel op zijn plek voelde.

Het is boeiend om de grondslagen van het veld opnieuw uit te vinden

De komende maand bevindt hij zich in een heuse kerstsandwich. In Oekraïne wordt kerst, vanwege de orthodoxe kalender, twee weken later gevierd. Dat betekent dat hij het eerst in Nederland viert en daarna in Oekraïne. Dubbel kerst dus, met oud en nieuw in het midden.