JIJ op de campus – In een luchtballon

Voor sommige mensen op de campus waren de heetste dagen van de afgelopen zomer een ramp, maar voor promovendus Yue Han (30) waren het de mooiste dagen van z’n leven. Hij vroeg zijn vriendin ten huwelijk in een luchtballon.
Cathy (Kexin) Chen

Yue was de afgelopen weken druk bezig met het afronden van zijn promotie bij het Laboratory of Virology. En met het voorbereiden van een verrassing voor zijn vriendin Chunyue Zhang (29), promovendus bij Food Quality and Design. Toen ze voor haar werk op reis moest, kocht Yue stiekem een verlovingsring en regelde hij samen met een paar vrienden het perfecte huwelijksaanzoek. Zonnig weer was daarvoor een vereiste.

Het liefdesverhaal van Yue en Chunyue begon drie jaar geleden. Yue had net zijn master afgerond en Chunyue kwam naar Wageningen voor haar promotieonderzoek. Ze leerden elkaar kennen via een gezamenlijke vriend en na een paar afspraakjes kregen ze een relatie. Ze hebben dezelfde hobby’s en delen de passie voor onderzoek.

Wageningen is een bijzondere plek voor Yue en Chunyue; hier hebben ze hun wetenschappelijke droom waargemaakt én hun soulmate gevonden. Chunyue wilde de stad en de universiteit altijd al een keer vanuit een luchtballon zien, maar dat was tot dusver niet gelukt vanwege de Hollandse wind en hun drukke werkschema. Daarom koos Yue voor een aanzoek in een luchtballon, om zo Chunyue’s droom uit te laten komen.

Toen de luchtballon op 21 juli opsteeg en over de campus zweefde, vroeg Yue Chunyue om met hem te trouwen. ‘Vanaf dat moment totdat we weer op de grond stonden heb ik alleen maar gehuild’, zegt Chunyue. ‘Ik zal dat moment nooit meer vergeten. Ik had al het gevoel dat hij me iets wilde vragen, maar dit had ik niet verwacht.’

Als we later kinderen hebben, nemen we ze mee naar deze plek

‘Wageningen is de plek waar ik Chunyue heb ontmoet, waar we samen wonen, waar we de mooiste herinneringen delen. Daarom wilde ik haar hier ten huwelijk vragen. Het moest gewoon hier zijn’, aldus een enthousiaste Yue. ‘En als we later kinderen hebben, zullen we ze zeker een keer meenemen naar deze plek.’