Studentenleven

JIJ op de campus (8)

Op de eerste verdieping van Forum zitten de ‘hokken’ van veel Wageningse studieverenigingen. Tycho Jongenelen (21) is vaak te vinden in de kamer van Aktief Slip, ofwel de Environmental Sciences Study Association. ‘Het hok is mijn tweede thuis.’
Annie Berendsen

Tycho Jongenelen (21) is tweedejaars Milieuwetenschappen. Voordat hij naar Wageningen kwam, studeerde hij aan het Erasmus University College, maar hij kwam erachter dat dat niet was wat hij wilde. Hij vond het vakkenpakket te breed en ‘de mensen te enthousiast’. Daarom is hij op zoek gegaan naar iets nieuws en in Wageningen beland.

Het hok van Aktief Slip is mijn tweede thuis

Aan het begin van zijn eerste jaar was Tycho nog erg actief bij zijn toneelvereniging in Rotterdam. Hij was regisseur van een groep jonge kinderen en acteerde ook zelf. Daardoor zat hij uren per week in de trein. ‘Ik moest elke maandag, woensdag en dan vaak ook nog in het weekend op en neer.’ Dat was dan ook de reden dat hij een punt zette achter de toneelactiviteiten en openstond voor nieuwe uitdagingen. Op dat moment kwam Aktief Slip op zijn pad; hij werd gevraagd voor het bestuur. Dat was aan de ene kant totaal onverwacht, aan de andere kant ook weer niet. ‘Alles komt altijd op een vreemde manier op mijn pad.’ Tycho voelde zich vereerd. Hij werd eerste secretaris en later zelfs voorzitter van de studievereniging.

Zijn voorzitterstijd zit er inmiddels bijna op. Dat vindt hij jammer, en ook weer niet. ‘Nu kan ik weer andere nuttige dingen gaan doen zoals Netflix kijken. Oh, en mijn studie!’ Tycho heeft veel aan dit halve jaar overgehouden. ‘Ik voel me heel prettig en vertrouwd op de universiteit.’ En hoewel hij ernaar uitkijkt om ruimte te hebben voor andere bezigheden, heeft hij zich toch alweer laten strikken voor een nieuwe commissie…