Studentenleven

JIJ op de campus (5)

Brit van der Meijden is eerstejaars bachelor student Internationaal Land- en Waterbeheer. Ze is lid van studentenvereniging Ceres en waarschijnlijk een van de jongste studenten in Wageningen.
Annie Berendsen

Brit is 17 jaar oud en is in juni pas jarig. Er zijn ongetwijfeld meer 17-jarige studenten, “maar ik ben nog niemand tegen gekomen die daadwerkelijk jonger is dan ik”. Ondanks het leeftijdsverschil met haar studiegenoten voelt Brit zich niet jonger dan de rest: “Ik ga eigenlijk altijd met oudere mensen om”. Ze heeft groep 5 van de basisschool overgeslagen, omdat ook toen al haar vriendinnen al een klas hoger zaten. Ook heeft ze ervoor gekozen om geen tussenjaar te nemen: “Ik had ontzettend veel zin om te gaan studeren en ook als je een tussenjaar doet, brengt 17 zijn moeilijkheden met zich mee”.

Als student is het grootste verschil volgens Brit dat je volgens de wet als 17-jarige niet mag drinken. Dat zorgt soms wel voor onbegrip: “Mensen denken snel dat ik het dan niet leuk kan hebben, maar dat is helemaal niet zo”. Brit wilde graag in een verenigingshuis van Ceres wonen, “maar dat was eerst ook lastig, omdat mensen bang waren dat het een belemmering zou zijn om een 17-jarige in huis te hebben”. Inmiddels heeft Brit toch een verenigingshuis gevonden, waar ze zich naar eigen zeggen meer dan thuis voelt.

Ondanks het leeftijdsverschil, heeft Brit dit jaar dus wel de keuze gemaakt om bij Ceres te gaan. Ze heeft ook door haar leeftijd tijdens de AID lang getwijfeld of ze wel bij een vereniging wilde, maar voelde zich bij Ceres meteen op haar plek: “Het leek me erg leuk om zo mensen te leren kennen en ik voelde me hier thuis door de mensen en het gebouw”. Hier is het algemeen bekend dat Brit niet mag drinken: “Buiten de vereniging merk ik er weinig van, omdat mensen het dan niet weten, maar op Ceres weten ze het wel”.