Studentenleven

JIJ op de campus (13)

Claire Borst (20) studeert Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen en is een echte WaJo (Wageningse Jongere). Ze woont al haar hele leven in deze stad. Nou ja, bijna dan. ‘Ik heb de eerste twee jaren van mijn leven in Bennekom gewoond.’
Annie Berendsen

Foto: Annie Berendsen

Claire begon haar schooltijd op de G.J. van den Brinkschool in Wageningen. Daarna had ze de keuze tussen twee middelbare scholen in Ede en de enige middelbare school in Wageningen: Pantarijn. De keuze voor de Wageningse school was snel gemaakt: ‘Ik heb er eigenlijk niet echt over nagedacht om ergens anders heen te gaan, want allebei mijn broers zaten daar ook.’ En uiteindelijk ging ze dus ook voor haar universitaire studie de stad niet uit. Ze heeft er nog geen moment spijt van gehad.

Er gingen van Claires jaargenoten op Pantarijn tien mensen in Wageningen studeren – ‘best veel nog!’ –, maar al haar vriendinnen gingen naar Utrecht, Amsterdam, Groningen en noem maar op. Claire geeft toe dat ze voor de stad eigenlijk het liefst naar Amsterdam had gewild, maar haar studiekeuze hield haar hier; de studie Bedrijfs- en consumentenwetenschappen bestaat alleen aan Wageningen University & Research.

Het is maar vijf minuten fietsen naar mijn ouders

Toen Claire de keuze had gemaakt om in Wageningen te gaan studeren, was ze vastberaden om hier haar eigen studentenleven op te bouwen. Stap één was natuurlijk op kamers gaan. ‘Zo ver mogelijk bij mijn ouders vandaan natuurlijk. Maar dat is nog steeds maar vijf minuten fietsen, haha!’

Vroeger beloofde Claire zichzelf altijd dat ze zo snel mogelijk weg zou gaan uit Wageningen. Nu denkt ze daar anders over. Volgend jaar zal ze zelfs voor haar minor hier blijven. ‘Ik besef nu hoeveel ik hier heb waar ik waarde aan hecht. Dus dan ga ik liever naar het buitenland als ik klaar ben met Wageningen.’