Studentenleven

JIJ op de campus (11)

Sommige vrienden noemen hem MC Flowerhill, maar zijn echte naam is Lukas Blumberg (22). Tweeënhalf jaar geleden verruilde hij Heidelberg, Duitsland, voor Wageningen. De bachelorstudent volgde een zomercursus Nederlands en verstaat vrijwel alles. Toch spreekt hij liever Engels.
Annie Berendsen

Engels is de dominante taal in Lukas’ sociale leven in Wageningen en de meeste vakken van zijn tweede jaar Biotechnologie worden ook in het Engels gegeven. Lukas vindt dat een goede zaak: ‘Dat maakt een bachelortitel niet alleen nuttig in Nederland, maar over de hele wereld.

Op de middelbare school in Duitsland concentreerde Lukas zich al op biotechnologie, maar dan vooral op het microbiologische gedeelte ervan. Nu leert hij meer over procestechnologie en ook dat vindt hij erg interessant. ‘Ik wil het graag allemaal begrijpen, ook al kost het me soms wat meer tijd.’

Lukas verbouwt groenten in het Computechnion

Toen Lukas in Wageningen aankwam, kreeg hij een kamer in een complex voor internationale studenten op de Haarweg. Later hielp hij bij het opknappen van het Computechnion op de Dreijen, een voormalig onderwijsgebouw waar nu studenten wonen. In ruil voor zijn hulp mocht hij daar een kamer kiezen. Computechnion biedt hem meer dan een dak boven zijn hoofd: hij heeft ook nieuwe hobby’s ontdekt zoals indoor tuinieren. Hij doet dit met de Urban Grow Community Computechnion. ‘Ons oorspronkelijke plan was om zelfvoorzienend te zijn op het gebied van groenten, maar daar was te weinig ruimte voor.’ Omdat alle leden van de groep erg druk zijn met hun studie, hoopt Lukas dat zich meer leden zullen aanmelden zodat het project weer nieuw leven wordt ingeblazen.

Waarschijnlijk blijft Lukas in Wageningen voor zijn master. Hij hoopt al de hele tijd in het Computechnion te kunnen blijven wonen, al is dat eigenlijk een vijfjarenproject. ‘Ik kan me voorstellen dat investeerders op die plek huizen willen bouwen, maar mij lijkt het beter als de universiteit de Dreijen aanhoudt voor studentenhuisvesting.’