Wetenschap
Opinie

Is uitsterven van soorten erg?

Het uitsterven van soorten is helemaal geen probleem, zegt ‘volksfilosoof’ Bas Haring. Bij een Studium Generale-debat, komende woensdag in Wageningen, hoeft hij niet op bijval te rekenen.

Het debat volgt op het boek Plastic panda’s van Haring, hoogleraar Publiek begrip van wetenschap aan de Universiteit Leiden. Hij betoogt hierin dat we soorten beschermen vanuit een morele reflex, niet omdat er goede argumenten voor zijn. Natuurgebieden zijn ook met minder soorten stabiel en ook voor de ‘diensten’ aan de mensheid zijn de vele zeldzame soorten niet nodig. Haring schetst een toekomst waarin de aarde eruit ziet als een op mensen aangepast park. Voor de verloren biodiversiteit krijgen we culturele diversiteit terug. ‘Ik ben het in héél veel opzichten niet met hem eens,’ zegt Jozef Keulartz, universitair docent bij Toegepaste filosofie en één van de debaters. Zo vindt hij dat Haring de gevolgen van het huidige uitstervingstempo bagatelliseert en uitgaat van een ‘despotisch antropomorfisme’ waarin de mens de maat is van werkelijk alles. Het boek staat bovendien vol ‘verschrikkelijke vergelijkingen’ en is ronduit kinderachtig, vindt Keulartz. ‘Neem dit soort redenaties: Het is geen probleem dat we biodiversiteit verliezen, want we krijgen er wel plastic panda’s voor terug.’ Al vanaf de publicatie zijn de reacties op het boek heftig. Eerste lezer en NIOO-ecoloog Louise Vet merkte op dat ze ‘koude rillingen’ kreeg van Harings gedachtegang. Wie wil zien hoe Haring zich verweert tegen alle kritiek, moet komende woensdag om 20.00 uur naar zaal c222 in Forum.