Organisatie - 23 september 2010

Introvert? Kies dan een laboratoriumopleiding

1

De nieuwe wervingscampagne gaat uit van persoonlijke ­interesses. Een test koppelt karaktereigen­schappen aan opleidingstype.

Introverte scholieren die houden van details en oplossingen bedenken, komen uit bij het karakter Nano mysterioso.
Stap je overal op af of ben je afwachtend? Ben je vooral goed in problemen signaleren of oplossingen bedenken?
Met deze vragen begint de online karaktertest waarmee universiteit en VHL scholieren voor zich willen winnen. Na zes vragen krijgt een scholier in neplatijn zijn of haar 'karakter' te zien, en vervolgens de opleidingen die daarbij passen.
Bij de Investigo curiosus past een laboratoriumopleiding, de Humanistus sensitivo moet denken aan een dier- of plantenstudie en de Communicatae modernae gaat voor communicatiewetenschappen.
Richtinggevend
De test koppelt karaktereigenschappen aan een opleiding. Zo wordt een introverte scholier verwezen naar een laboratoriumopleiding en een extraverte leerling naar een van de maatschappijwetenschappen. Dat is geen probleem, vindt Edwin Kelhout van de sectie Werving en Selectie. 'Het is geen wetenschap. Deze test geeft richting: het helpt bij je ori├źntatieproces. Bovendien geven we ook andere mogelijkheden die bij je zouden kunnen passen.'
De nieuwe campagne start donderdag 23 september. Via Hyves, Facebook en studiekeuzesites worden scholieren en studenten verwezen naar www.watvoorsoortbenjij.nl. 'De campagne gaat niet uit van opleidingen, maar van interesses', aldus Kelhout. 'We richten ons daarmee op scholieren die niet direct aan Wageningen denken. De scholier die economie leuk vindt, denkt al snel aan Rotterdam of Tilburg, terwijl Wageningen ook economische richtingen kent.'
Die scholier komt persoonlijke verhalen van studenten en onderzoekers tegen. Zo is te lezen hoe voedingshoogleraar Renger Witkamp zich voorbereidt op een college en terugdenkt aan zijn eigen studietijd.
Die persoonlijke aanpak past bij Wageningen, vindt Kelhout. 'Amsterdam en Utrecht verkopen de stad, Delft het innovatieve karakter en wij het persoonlijke. Bij ons ben je geen nummer, iedereen kent jou.'

Re:acties 1

  • Frjan

    ziek goed idee!

    Reageer

Re:ageer