Studentenleven

Indonesische studenten helpen door aardbeving getroffen Lombok

Indonesische studenten halen geld op voor noodhulp in Lombok, dat onlangs door een zware aardbeving werd getroffen. Inmiddels is zo'n 2400 euro opgehaald. Ook zamelen de studenten spullen in zoals dekens, kleding en keukenapparatuur.
Luuk Zegers

Indonesische WUR-studenten uit de omgeving van Lombok. Sausan Nafisah is tweede van rechts. © Sausan Nafisah

Het dodental van de zware aardbeving op Lombok is inmiddels opgelopen tot 436, meldt de NOS. Sausan Nafisah (28) studeert Bio-informatica in Wageningen met een beurs van de Indonesische overheid. Ze las via Whatsapp wat er aan de hand was in haar land. ‘Ik was in shock. Ik probeerde contact te leggen met mijn familie, maar ik kon mijn vader maar niet bereiken, omdat het netwerk eruit lag. Zodra ik wist dat mijn familie en vrienden gezond waren, begon ik mensen te helpen.’ Nafisah’s familie en vrienden zijn dus ongedeerd, maar de huizen van een aantal van haar vrienden zijn deels verwoest. ‘Sommige huizen zijn in prima staat, maar anderen zijn ingestort, of deels ingestort, of er zitten scheuren in de muren.’

Volgens Nafisah komen zeker negen WUR-studenten uit het getroffen gebied. ‘In onze groepchat kwamen we met het idee voor een donatiecampagne. PPI Wageningen, de Indonesische studentenvereniging, helpt ons daarbij.’ Het ingezamelde geld is bedoeld voor noodhulp.

Indonesische student Sausan Nafisah

Online hulpverlening

Via WhatsApp en social media blijft Nafisah op de hoogte van de situatie in Indonesië. ‘De berichten die rondgaan in WhatsApp-groepen zijn bizar. Mensen sturen dat ze vastzitten, ze vragen om hulp.’ De Indonesische WUR-studenten gebruiken WhatsApp niet alleen om informatie binnen te krijgen: afgelopen zaterdag organiseerden ze een online discussie via WhatsApp om vrijwilligers in Lombok te leren over psychologisch herstel na rampen. Zo proberen ze vanuit Nederland hulpverleners in het getroffen gebied te informeren.

Behalve geld zamelen de studenten ook kleding, keukenapparaten, dekens en andere nuttige dingen in. Eind augustus sturen ze die op naar Lombok.

Geld doneren?

IBAN: NL57ABNA0548619409Ten name van: K Pahmi RahmawatiOpmerking: ‘Pray for Lombok’

Spullen doneren?

Mail of bel Nafisah (sausan.nafisah@wur.nl, 06-30630148)