Studentenleven

InDiePub biedt podium aan beginnende bands

Er gaat de komende vijf maanden meer livemuziek klinken in de stad. Beginnende rock- en indiebands krijgen vijf keer – telkens in de eerste week van de maand – een podium bij InDiePub, een nieuw initiatief van de stichting Popcultuur Wageningen.
Anne van der Heijden

Een student treedt op tijdens Wageningen Got Talent. © Sven Menschel

De eerste sessie is op 8 maart in café Loburg. Twee bands uit Nijmegen komen dan optreden.

Popcultuur Wageningen is een vrijwilligersorganisatie – voornamelijk gerund door WUR-studenten – die samen met lokale cafés en verenigingen muzikale evenementen organiseert, zoals Quiet is the new loud en Popronde. ‘We trekken veel publiek, voornamelijk studenten. Daar zijn we wel tevreden over’, zegt Hannah Olthof, een Wageningse student Organic Agriculture die bij Popcultuur actief is.

Muzikaal talent

‘We willen muzikaal talent een plek geven waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten’, zegt Melanie van den Bosch, voormalig WUR-student die nu assistent researcher is en net als Olthof helpt om InDiePub te organiseren. Volgens haar was er nog een gebrek aan mogelijkheden voor rock- en indiebands om binnen Wageningen hun muziek te laten horen. ‘We willen niet alleen singer-songwriters de kans geven, maar ook andere muzikanten.’

De bands die uitgenodigd worden voor InDiePub zijn bij voorkeur regionaal, maar worden vooral gekozen op basis van hun muziek. De bands die 8 maart de InDiePub-avonden aftrappen, zijn You Should Get To Know Us en Foxlane. De drummer van Foxlane, Joris van der Veeken, doet een master Food Quality Management in Wageningen. Wie er op de andere InDiePub-avonden gaan optreden, is nog niet bekend en ook de data moeten nog worden vastgesteld.Geïnteresseerde bands kunnen hun muziek naar stichting Popcultuur Wageningen sturen.

Eigen muziek

‘Binnenkort gaan we samen muziek luisteren om ideeën op te doen voor de volgende InDiePub. De enige echte eis die aan bands gesteld wordt, is dat ze hun eigen muziek spelen, geen covers’, zegt Van den Bosch. ‘Als InDiePub een succes wordt, kunnen we het misschien vaker doen, ook volgende jaren.’

Weet/heb je een geschikte band of locatie voor InDiePub, mail dan naar popcultuur.wageningen@gmail.com.