Student - 16 november 2011

In een week van idee naar bedrijf

Hoe zet je een goed wetenschappelijk idee om in een bedrijfje dat de markt op kan? Over die vraag buigen achttien PhD- en MSc- studenten zich momenteel tijdens een Entrepreneurial Bootcamp in Wageningen.

Entrepreneurship.jpg
Er lopen veel studenten rond met goede ideeën, die heel goed de markt op kunnen. Daarom organiseert Dafne StartLife elk jaar een Entrepreneurial Bootcamp: een drukke week waarin studenten met vergevorderde ideeën worden klaargestoomd voor het ondernemerschap.
De achttien studenten, waarvan er elf in Wageningen studeren, zijn in vier groepen ingedeeld. Elke groep werkt een concreet idee uit. De studenten leren over marketing, culturele verschillen, financiën en, heel belangrijk, ze moeten hun idee leren verkopen in een pitch. Dat is een korte presentatie aan potentiële investeerders. Vrijdag pitchen ze voor een jury, en de winnaar mag €10.000 microkrediet aanvragen bij Dafne StartLife.
Om alvast te oefen met hun pitch, ontmoeten de studenten donderdag zogenaamde 'business angels', mensen die meerdere succesvolle bedrijven hebben en die op zoek zijn naar nieuwe investeringsmogelijkheden. Ze helpen jonge ondernemers met raad en daad.
De Wageningse bootcamp heeft al een aantal successen achter haar naam staan. Zo hebben de Wageningse bedrijfjes Waste2Chemical, Plant-E en In2Care heel wat kennis aan de week te danken. En ook nu wordt er hard aan de weg getimmerd. Organisator Anneke Roes verwacht dat er deze week drie nieuwe Nederlandse ondernemingen worden opgericht.

Re:ageer