In de rij voor een röntgenfoto

Tientallen internationale studenten stonden vanmiddag in de rij om een foto te laten maken van hun longen. De foto is verplicht voor het krijgen van een visum.
Linda van der Nat

© Linda van der Nat

Internationale studenten uit met name Aziatische en Afrikaanse landen stonden vanmiddag voor Radix geduldig te wachten totdat zij in het busje van de GGD getest konden worden op tuberculosis. In het busje werd een foto gemaakt van hun longen. De test is voor studenten uit bepaalde landen verplicht voor het krijgen van een verblijfsvisum. De wachttijd voor de foto bedroeg ruim 2,5 uur.

Elk jaar staat de GGD aan het begin van het collegejaar met een bus op de campus om de studenten te testen. De studenten kunnen de foto ook op een ander moment laten maken, op afspraak. Ze moeten dan wel naar de GGD in Ede.