Wetenschap
Natuur & milieu

Imares-partner in zee met Universiteit Utrecht

Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), nu nog buurman van Imares Wageningen UR op Texel, gaat nauw samenwerken met de Universiteit Utrecht. Die universiteit steekt jaarlijks 2,4 miljoen euro in het NIOZ en gaat een nieuwe opleiding Marine Sciences starten.
Albert Sikkema

Het NIOZ, dat wordt gefinancierd door NWO, zit in zwaar weer, zegt Han Lindeboom, onderzoekmanager bij Imares. De afdeling Ecologie van dat instituut van Wageningen UR zit nu nog in het NIOZ onderzoekgebouw op Texel, maar vertrekt in september naar Den Helder. Imares werkt samen met het NIOZ, waarbij het NWO-instituut vooral fundamenteel onderzoek doet en het Wageningse instituut vooral toegepast ecologisch onderzoek. NWO en Wageningen UR hebben eerder gepraat over verdergaande samenwerking, maar dat lag toen niet eenvoudig, aldus Lindeboom.

Eind vorig jaar bood de Universiteit Utrecht aan om het NIOZ de komende tien jaar met 2,4 miljoen euro per jaar te ondersteunen. Bovendien gaan ze de onderwijs- en onderzoekssamenwerking op het gebied van water en klimaat intensiveren. Zo gaat de universiteit in Utrecht dit jaar een opleiding Marine Sciences starten. Het NIOZ werkte al samen met Utrecht, verklaart Lindeboom dit verdrag. Zo is NIOZ-directeur Henk Brinkhuis hoogleraar in Utrecht.

‘De instituten zijn geweldig in beweging, onder andere door gebrek aan geld’, verklaart Lindeboom. ‘Voor het NIOZ is deze overeenkomst een goede zaak; anders had het instituut vergaand moeten reorganiseren.’ Of de samenwerking gevolgen heeft voor Wageningen UR, is nog lastig te zeggen, vindt de Imares-manager. ‘Ik verwacht niet dat Utrecht nu met Wageningen gaat concurreren op het gebied van marien onderzoek. Ik zie dat de besturen van Wageningen UR en Utrecht met elkaar praten, net als NIOZ praat met Imares. Wageningen UR is toonaangevend in onderzoek naar gebruik van de zee, het NIOZ is excellent in fundamenteel onderzoek aan mariene systemen. We hebben elkaar nodig, zeker nu de instituten in geldnood zitten.’ Net als het NIOZ ontvangt Imares steeds minder basisfinanciering van de overheid. Na jarenlange groei kwam het instituut vorig jaar opeens in de rode cijfers terecht.