‘Ik had een snellere tijd dan de snelste man’

De StudentenWintersport staat niet alleen in het teken van de après-ski. Op de pistes wordt ook jaarlijks het Nederlands Studenten Kampioenschap gehouden voor skiërs en snowboarders. De Wageningse studente Michelle Kuiper viel drie keer in de prijzen.
Suzanne Overbeek

Wie? Michelle Kuiper, student levensmiddelentechnologie Wat? Won gouden medailles tijdens de Nederlands Studenten Kampioenschappen (NSKs) speedcontest ski, slalom ski en slalom snowboard Waar? Tijdens de StudentenWintersport in Les Deux Alpes Hoe heb je de wedstrijd ervaren? De speedcontest was supervet; bovenaan de piste startte je uit een huisje door een poortje met elektronische tijdmeting, net zoals op tv. Je moest je stokken buiten het poortje in de sneeuw prikken voor een snelle start, echt superleuk. De wedstrijd werd gehouden op een steile ijzige rode piste, dat was wel moeilijk en spannend. Het allereerste meisje dat op ski’s naar beneden ging, ging al na twee bochten onderuit. Daardoor werd ik wel een beetje nerveus. Bij de prijsuitreiking hoorde ik dat ik een snelheid van 57 km/h had, ik had een snellere tijd neergezet dan de snelste man. Hoe moeilijk is het om skiën en snowboarden te combineren? Ik ski al sinds ik drie jaar oud ben. Twee jaar geleden heb ik een seizoen in een skigebied in Oostenrijk gewerkt en daar heb ik leren snowboarden. De wedstrijden waren op donderdag, dus de week van te voren had ik al veel op de piste gestaan. Omdat ik de laatste dagen voor de wedstrijd had geskied, had ik voor de slalom bewust nog een paar afdalingen op mijn snowboard gedaan om daar weer aan te wennen. Met snowboarden heb je net een andere houding en techniek dan met skiën. Tijdens het NSK slalom, een afvalrace, werden ski- en snowboardruns afgewisseld. Daardoor moest ik steeds van spullen wisselen en snel weer met de sleeplift omhoog. Dat was best stressvol. Hoe was de sfeer na de wedstrijd? De prijsuitreiking was superleuk, er waren heel veel studenten komen kijken en voor elk gewonnen onderdeel kreeg ik een medaille en een prijs: een sportcamera, headphone, een longboard en een muts. Sanne en ik hadden samen ook nog de Duoslalom gewonnen in onze Mega Mindy outfit. Bijna iedereen herkende ons die avond als de meisjes in de roze skibroek die alles gewonnen hadden. We hebben het die avond goed gevierd en gefeest tot half 1, daarna gingen we naar bed want de volgende dag wilden we wel weer om 9 uur op de piste staan.