Studentenleven

‘Ik blijf liever bij mijn eigen mening’

Wie aan de studentenraad denkt, denkt al gauw aan de grootste partij, VeSte. Maar de raad telt ook drie onafhankelijke leden. Shaoyang, Yingying en Miao zoeken opvolgers. 'Dit is het beste kanaal om voor je belangen op te komen.'

‘Ik wist niet dat ik een keus had’, vertelt Shaoyang. Hij wilde dolgraag in de studentenraad en dacht dat dat alleen via VeSte kon. Daarom sloot de masterstudent uit China zich bij die partij aan. Maar al snel bleken er verschillen van inzicht te zijn. Zijn landgenote Ying­ying zat in hetzelfde schuitje en samen stapten ze uit de partij. Samen met de eveneens Chinese Miao, die als eenling in de studentenraad begonnen was, vormen ze nu een vaste overleggroep, ‘Independent members’. De drie zijn erg blij met hun onafhankelijke positie, hoewel het soms lastig is om tegen een grote partij op te boksen. ‘Een partij vormt buiten de officiële vergaderingen om een standpunt, de leden stemmen vaak hetzelfde. Als lid moet je je daaraan onderwerpen’ legt Yingying uit. ‘Ik blijf liever bij mijn eigen mening.’ Buiten de vergaderingen sparren de drie met elkaar, maar in de raad hebben ze een eigen stem. In mei zijn de verkiezingen voor de studentenraad van volgend jaar. Voor studenten een kans om invloed uit te oefenen op de plannen van de universiteit. De studentenraad vergadert elke drie maanden met rector magnificus Martin Kropff. De studenten wordt dan om advies gevraagd en kunnen zelf ideeën aandragen. Bij sommige maatregelen is hun instemming vereist. De Independents zijn hard op zoek naar opvolgers voor deze klus. Niet om hun politieke kleur te verdedigen, want die hebben ze niet. ‘We zoeken praktische oplossingen’, zegt Shaoyang. ‘We gaan voor het beleid dat het beste uitpakt voor de grootste groep studenten’, vult Yingying aan. De onafhankelijke leden hebben geen specifieke achterban waar ze rekening mee houden. Maar hoe weten kiezers dan waar deze leden voor staan? ‘Een nieuw onafhankelijk lid moet voor zichzelf zijn standpunten bepalen’, legt Miao uit. ‘Voor de verkiezingen moet hij zijn prioriteiten duidelijk maken, en daar campagne voor voeren.’ Klachten De vraag waarom een student zijn studie een jaar zou staken voor dit werk is snel beantwoord. ‘Via internationale studentengroepen hoor ik veel klachten over de universiteit’, vertelt Yingying. ‘De studentenraad is het beste kanaal om direct invloed uit te oefenen. Als je die kans niet pakt, verlies je de mogelijkheid om het verschil te maken.’ Bovendien leer je enorm veel van zo’n jaar in de studentenraad, vinden ze. Zo hebben ze talloze workshops gevolgd, over time management, effectief vergaderen, interculturele communicatie. En ze zijn trots op hun concrete resultaten. Zo gaat de universiteit serieus aan de slag met het plan voor een International Desk. Buitenlandse studenten kunnen daar het hele jaar door terecht met praktische vragen’, vertelt Yingying trots. ‘ Wij hebben dat als studentenraad mooi op de agenda gezet.’ Miao kijkt uit naar de komende maanden. Daarin gaat ze met de raad hard werken aan plannen voor een digitaal museum over Wageningen University op internet. ‘Het idee is om een historisch overzicht te maken, met boeiende verhalen en mijl­palen’, vertelt ze. ‘Een kanaal waarmee de universiteit haar imago kan vormen. Leuk voor toekomstige studenten, en voor ons om straks terug te kijken op onze tijd hier.’ Maar Miao weet ook dat dit een idee is voor de langere termijn, dat door opvolgers concreet moet worden vormgegeven. Wil je dit stokje van hen overnemen? Opgeven kan tot en met 4 april via yingying.zhang@wur.nl.