Het echte werk

‘Ik ben met de familie van mijn begeleider gaan ‘sightseeën’

Wie? Marlon Tillmanns, masterstudente Biologie en klimaatwetenschappenWat? Veldwerk voor thesis over winterfotosynthese van Pinus sylvestris (grove den)Waar? Sofia, Bulgarije

‘Ik ben met mijn veldwerk begonnen in Nederland, maar omdat ik in de literatuur een onderzoek tegenkwam dat in Bulgarije was uitgevoerd, besloot ik daar heen te gaan. Hierdoor kon ik mijn onderzoek uitbreiden en verbeteren. Daarnaast heeft Bulgarije doorgaans strengere winters, wat belangrijk was voor mijn onderzoeksvraag: heeft Pinus sylvestris fotosyntheseactiviteit in de winter?

28_Knipselmarlon.PNG

In totaal ben ik vier weken naar de University of Forestry in Sofia geweest. Daar heb ik het fotosynthese gehalte van gemeten met een meetsysteem dat de bladtemperatuur reguleert en verschillende CO2-concentraties aan het blad toevoegt. Hiermee kan dan een curve gemaakt worden en kan de fotosynthesecapaciteit uiteindelijk bepaald worden. Omdat er nog niet veel onderzoek gedaan was bij lage bladtemperatuur, heb ik in de winter gewerkt. Het veldwerk in de winter was erg leuk, sommige dagen lag er veel sneeuw maar door mijn dikke winterkleding was het nooit te koud. Ik heb ongeveer twee weken veldwerk gedaan waarbij ik overdag bij een boom de metingen uitvoerde, de andere twee weken heb ik besteed aan het organiseren en analyseren van de data.

De onderzoekers van de universiteit in Bulgarije waren heel vriendelijk en behulpzaam en hebben mij goed geholpen. Ze waren ook erg geïnte-resseerd omdat ze zelf ook onderzoek doen naar deze Pinus-soort. Ik vond mijn tijd daar dan ook heel leuk en gezellig. De begeleiders van de universiteit hebben mij vaak meegenomen naar lokale restaurants en mijn persoonlijk begeleider heeft me zelfs een keer bij hem thuis uitgenodigd voor een etentje met zijn familie. Het was een goede ervaring om met andere onderzoekers samen te werken. Ik sliep in een hostel waardoor ik veel reizigers uit andere landen ontmoet heb. Hierdoor was er na werktijd altijd wel iets leuks te doen, zoals samen eten en kletsen of de stad verkennen. Ik heb het in Bulgarije dan ook ontzettend naar mijn zin gehad. Ik zou het zo over willen doen en heb geen moment spijt gehad of getwijfeld.’