Student

Idealis pakt slechte internetverbinding aan

Idealis gaat werk maken van de slechte internetverbindingen in hun studentencomplexen. In de loop van januari zouden de problemen voor studenten aan de Marijkeweg, Haarweg en Bornsesteeg verholpen moeten zijn.
Gastredacteur

Een internetverbinding geldt tegenwoordig als een eerste levensbehoefte. Daarom is het voor de bewoners van de Idealiscomplexen aan de Marijkeweg, Haarweg en de Bornsesteeg zo storend dat hun toegang tot het wereldwijde web zo veel problemen oplevert. Veel inwoners hebben helemaal geen internet meer, sommigen hebben afwisselend wel of geen verbinding.

‘Het is dweilen met de kraan open,’ zucht een medewerker van de ICT-afdeling van de universiteit. De Idealis complexen zijn aangesloten op het netwerk van Wageningen UR. Klachten komen daar dus binnen. ‘Het probleem is dat nieuwe inwoners van de complexen routers aansluiten op het netwerk’, legt de medewerker uit. ‘Helaas doen veel studenten dit verkeerd. Hierdoor geeft de router een verkeerd IP-adres mee. Het gevolg is dat de student zelf internet heeft maar hiermee wel het netwerk verstoort voor andere inwoners. Het kost ons veel tijd om de boosdoener te vinden. Zodra we hem of haar gevonden hebben is de volgende alweer bezig.’

De diepere oorzaak van het probleem ligt in de hardware. Een belangrijke schakel in de infrastructuur zijn zogenaamde switches. In de betreffende Idealis-complexen zijn die verouderd. Moderne switches zouden verkeerd aangesloten routers kunnen herkennen. Vanaf medio november gaat de ICT-afdeling van de universiteit in opdracht van Idealis de switches vervangen, in de loop van januari zouden de problemen verholpen moeten zijn.

De problemen met internet waren al langere tijd bekend bij Idealis. Eind 2013 waren er dan ook nieuwe switches aan Wageningen UR verstrekt. Waarom het tot nu heeft moeten duren voordat de switches worden vervangen, is Idealis-woordvoerder Corina van Dijk onduidelijk. ‘We wisten dat er wat gedaan moest worden. Die switches waren niet voor niets al in 2013 geleverd.’

Volgens Wojtek Sablik, afdelingshoofd ICT Infrastructuur, is het vervangen van de switches het laatste onderdeel van een langdurig vernieuwingsproces. Niet alleen de switches, maar ook de bekabeling moest vervangen worden. ‘We zijn twee, drie maanden uitgelopen, maar dat is niet vreemd bij zo’n complex traject. Die drie maanden is in onze wereld slechts enkele seconden.’

Twijfel jij na het lezen van dit artikel of je schuldig bent aan het verkeerd aan sluiten van een router? Controleer dan je IP adres. Dit moet beginnen met 137.224. Zie je dat je IP adres begint met 192.168, dan is het foute boel.

Carina Nieuwenweg/Linda van der Nat

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.