Student - 27 oktober 2014

Idealis internet

6

Als je in Afrika zit, zoals ik nu, is elke dag een struggle voor de net-niet-basisbehoeften. Electriciteit, kraanwater en internet zijn er meestal wel, maar het is onbetrouwbaar en valt vaak uit. Eigenlijk net zoals het internet bij Idealis.

Want hoewel het met water en electriciteit wel snor zit, is de internettoevoer ongeveer zoals het op tijd terugkrijgen van je examens: je hebt er recht op, maar je krijgt het niet. Op Hoevestein, waar ik woon, valt het internet vaak uit. Gewoon, voor een paar uur of een hele dag. Bovendien wordt de verbinding in de hele flat ontregeld als iemand één routertje aansluit. Maar wat nu op de Marijkeweg  gebeurt, slaat alles. Hoe kun je studenten wekenlang zonder internet laten zitten?

Want laten we wel wezen, internet is inmiddels een basisbehoefte geworden in een land waar álles online geregeld is.  Je hebt het natuurlijk nodig voor de serieuze dingen zoals je e-mail, blackboard en wetenschappelijke literatuur. Maar laten we niet te schijnheilig doen, je wilt ook kunnen facebooken, een nummertje streamen en je serietje downloaden. Blijkbaar is dat bij Idealis nog niet helemaal doorgedrongen. Zij vinden het belangrijker om de relingen opnieuw te verven (in lelijke kleuren, overigens) of ons dagenlang uit onze slaap te houden met het uitbikken van ons toilet en hetzelfde toilet terug te plaatsen. Maar goed internet aanleggen? Ho maar.

Als je hierover probeert te klagen bij Idealis, verwijzen ze je door omdat wij internet krijgen van het WUR-netwerk. Maar dat is flauw, want volgens mij betaal ik mijn servicekosten gewoon aan Idealis en zijn zij dus verantwoordelijk voor goed internet. Als de lift kapot is, is het ook hun taak om te zorgen dat Kone die repareert.

Dus Idealis, het is de hoogste tijd om je internet te moderniseren. We leven in 2014, dus gooi er gewoon een mokergoeie wifi in zodat we lekker op dezelfde snelheid kunnen downloaden, kunnen appen met onze smartphones en gezamenlijk series kunnen kijken in de keuken. Dan hoef je van mij voorlopig de plintjes niet te schilderen.


Re:acties 6

  • Henk de Vries

    En als je Idealis niks vind, kun je opbokken naar een particuliere verhuurder. Je bent immers niet verplicht bij Idealis te huren. Ik betwijfel echter of daar wel alles soepel loopt.

    Reageer
    • JH

      @ Henk

      Een verhuurder die de titel monopolist slechts nipt ontgaat en lak heeft aan haar klanten (want dat zijn het), moet je zeker aanpakken. Doe je dat niet, wordt het alleen maar erger en dat bewijst Idealis eigenlijk direct.

    • R

      Gezien de kamernood in Wageningen en de afstand die studenten soms zouden moeten reizen vanuit hun ouderlijke huis vind ik de opmerking "als je Idealis niks vind, kun je opbokken naar een particuliere verhuurder. Je bent immers niet verplicht bij Idealis te huren." heel erg kort door de bocht.

      Dat is een beetje hetzelfde als tegen een werkloze zeggen: "Zoek gewoon een baan" of tegen een arm persoon "Waarom heb je niet gewoon genoeg geld" of tegen een dakloze zeggen "dat hij gewoon een huis moet gaan kopen".

      Soms is die keuze gewoon niet makkelijk of straight forward. En tjah, soms heb je geluk.

    • Henk de Vries

      Jezelf in een zielig daglicht plaatsen is ook een kunst. Natuurlijk heb je meestal niet binnen één dag een kamer gevonden. Maar kijk eens naar andere studentensteden. Dan is Wageningen relatief goedkoop met toch wel redelijk wat keuze. Dan lijkt me huilie-huilie niet helemaal terecht; je komt er nog wel goed vanaf als student in Wageningen.

    • R

      Nou had ik het hier niet alleen over de prijs. Dat is inderdaad niet al te duur vergeleken met andere steden. Het gaat met name om aanbod en de locatie van Wageningen zelf. Andere steden zijn gewoon net wat makkelijker te bereiken bijvoorbeeld en daar kan je je inderdaad veroorloven om nog thuis te wonen. Afijn, ik dwaal af. Maar punt blijft, het is niet makkelijk om zo maar een kamer te vinden met een huisbaas/organisatie naar keuze.

    • Henk de Vries

      Daarin heeft u volkomen gelijk.

  • JH

    Go, Romy!
    Eindelijk een column naar mijn hart. Idealis is al járen een tranentrekkende organisatie als het gaat om het verlenen van service aan haar klanten. Of beter gezegd: het NIET verlenen van enige service.
    Hopelijk worden ze nu een keer wakker daar.

    En @expat:

    even niet zo huilen he. Dit is een column waar een woordenlimiet aan vastzit. Als alles policor moet, is er geen ruimte meer écht iets te zeggen.

    Reageer
    • expat

      @JH

      Je woordenlimiet is een non argument, immers vervang Afrika door Tanzania/Kenya/Rwanda en je hebt max 10 extra letters. Zeker een student Internationale Ontwikkelingsstudies zou hier toch niet zo kort door de bocht mogen gaan!

  • expat

    Dear Romy;

    FYI:

    http://texastoethiopia.blogspot.com/2014/10/every-time-someone-says-africa-i-throw.html?spref=fb&m=1

    Please be more specific, africa is a continent not a country. Internet coverage differs, countries like Kenya and South Africa could compete with some western nations, in Kenya there is even wifi in public transport.

    Reageer
  • Iemand

    Ik vond het zelf wel tekenend toen ik van iemand op de Marijkeweg hoorde wat deze persoon te horen kreeg bij het bellen van de servicedesk: klachten graag via de website indienen, dan blijft het voor ons overzichtelijk...

    Reageer
    • Kipke

      Hehe, via de website indienen wanneer je geen internet hebt! Top idee! Helemaal niet omslachtig!

      Vaak zeggen ze dan ook nog dat je een vragenformulier moet downloaden om te kijken wat er mankeert.

      Dus:
      * moet je eerst naar de uni
      * daar erachter komen dat je specifieke gegevens van je computer nodig hebt
      * Omdat je geen internet thuis hebt moet dat formulier worden uit printen
      * Eenmaal thuis vul je dan eindelijk na een hele hoop onzinnige testjes het formulier in
      * Om tenslotte weer naar de uni te gaan om alle gegevens weer digitaal in te leveren...

  • Buurman van de Haarweg

    Beetje flauw om zo te oordelen. In eerdere berichten van de Resource was te lezen dat Idealis nieuwe apparatuur had gekocht in 2013 (!), maar dat de WUR-ICT nog geen tijd heeft gehad het te installeren.

    Ik kan me voorstellen dat het bij de WUR-ICT niet het project is met de hoogste prioriteit, maar om er nou zo lang mee te wachten.

    Reageer
    • Carina Nieuwenweg

      Daar wil ik even op reageren. Dat artikel heb ik (mede)geschreven. Volgens ICT-medewerkers is het namelijk ook zo dat zij hierover al jaren (!) bij Idealis over klagen. Idealis bewoners maken gratis gebruik van WUR-netwerk maar doordat Idealis lange tijd vast bleef houden aan oud apparatuur hadden/hebben de ICT-medewerkers ontzettend veel werk aan het oplossen van de internet problemen.

      Uiteindelijk heeft Idealis dan toch apparatuur geleverd. Daarom vind ik het flauw om nu kritiek te leveren op de medewerkers van WUR-ICT omdat ze 3 maanden vertraging hebben. Had Idealis eerder op de oproep van de WUR gereageerd, dan was het probleem al lang opgelost geweest.

  • Een oud-student

    Waar je even aan voorbij gaat is het feit dat je exact € 0,00 betaalt voor het internet, en natuurlijk is het bagger geregeld. Maar zoals enige weken terug op deze site te lezen was gaat er eindelijk echt iets aan gebeuren. Wat je hier nu doet is dus een beetje mosterd na de maaltijd

    Reageer
    • Berend

      Dat het internet niet op de afrekening staat, wil niet zeggen dat een aansluiting gratis is

    • Zomaar iemadn

      Klopt. Ik citeer: "Maar dat is flauw, want volgens mij betaal ik mijn servicekosten gewoon aan Idealis en zijn zij dus verantwoordelijk voor goed internet". De servicekosten zijn precies gespecificeerd, en Internet zit daar niet bij. Zelfs als columnist is het handig als je je goed voorbereidt, ipv. maar wat opschrijft.


Re:ageer