Gebouwen

Idealis bouwt wel/niet op campus

Idealis gaat bouwen op onze campus? Nee hoor, daar weten wij niets van. Ai, pijnlijk. De door Idealis aangekondigde bouw van 250 studentenkamers op de campus wordt door de Wageningse universiteit resoluut van tafel geveegd.

Het staat er zwart op wit in het ondernemingsplan van Idealis 2012-2015: de studentenhuisvester wil de bouw van 250 wooneenheden op de universiteitscampus voor haar rekening nemen. De kamers zouden ter vervanging komen van de tijdelijke wooncontainers aan de Haarweg. Simon Vink, woordvoerder van WageningenUR, reageert verbaasd. ‘Idealis was onze eerste partij, maar het overleg is eind 2011 afgebroken. Voor Idealis had de bouw van studentenwoningen op de campus de laagste prioriteit, terwijl de universiteit en de gemeente Wageningen hier juist haast mee willen maken. Bovendien willen wij onder de wooneenheden kleine detailhandel, zoals een ‘to-go-‘ winkel of een fietsenmaker. Dat zag Idealis niet zitten.’ De universiteit overlegt momenteel met meerdere partijen over de studentenhuisvesting. Breekpunt Hans van Medenbach, directeur van Idealis, erkent dat het overleg met de universiteit over bouw op de campus is stukgelopen. ‘Wij hadden het vaste voornemen om op de campus te bouwen, maar de universiteit heeft er op het laatste moment nog allerlei condities in gefietst waar wij niet aan wilden voldoen, zoals de mogelijkheid van commerciële activiteiten. Dat was voor ons, als sociale huisvester, een breekpunt.’ De studentenhuisvester is nog wel van plan de 250 wooneenheden te realiseren, ‘maar dat moet je meer lezen als "mogelijk op de campus". Het kan anywhere zijn.’ De laatste jaren boterde het al vaker niet tussen Wageningen UR en Idealis. Maar van onenigheid is nu geen sprake, aldus Van Medenbach. ‘We zijn als goede vrienden uit elkaar gegaan. En wellicht komt de universiteit toch weer bij ons uit, mochten ze met deze partijen niet uitkomen.’ Vink: ‘Er is veel belangstelling voor dit project, maar het staat Idealis vrij om alsnog aan te sluiten in het overleg.’ Keuzemogelijkheden Idealis maakte tijdens de presentatie van het ondernemingsplan bekend dat ze de komende jaren ruim 1000 nieuwe eenheden wil realiseren, waarvan Nieuw Kortenoord en Rijnveste het eerst opgeleverd worden. Om de keuzemogelijkheden voor de studenten te vergroten gaat de studentenhuisvester geleidelijk over naar een nieuw model. Hierin kan iedereen vrij een woonruimte kiezen, ongeacht studie of nationaliteit. Dat is nieuw; eerder konden internationale studenten zich niet bij Idealis inschrijven.