Idealis blaast bouwplannen nieuw leven in

Projecten Nobelweg en Lawickse Hof kunnen van start.Studentenhuisvester wil ook op de campus bouwen.

Studentenhuisvester Idealis heeft haar nieuwbouwplannen weer opgepakt. De woningcorporatie hoopt dit jaar nog van start te gaan met de bouw van studentenwoningen aan de Nobelweg en de Lawickse Hof. Eind 2012 stelde Idealis alle investeringsbeslissingen uit vanwege onzekerheid over het voorgenomen kabinetsbeleid. De studentenhuisvester gaf aan bezorgd te zijn dat de aangekondigde huurbepaling in combinatie met een nieuwe verhuurdersheffing te zwaar op de begroting zou drukken. Bovendien werd er geen borging meer verstrekt door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Borging is voor woningcorporaties nodig om leningen af te kunnen sluiten. Dankzij het woonakkoord, dat gesloten werd in februari van dit jaar, werd een deel van de kabinetsplannen van tafel geveegd. Daardoor ontstond weer ruimte voor nieuwe projecten. Bart van As, hoofd Vastgoed van Idealis, is blij dat de nieuwbouwplannen weer opgepakt kunnen worden. ‘Wageningen University verwacht de komende jaren een verdere stijging van het aantal studenten. Samen met de gemeente en Wageningen UR gaan we zo snel mogelijk een nieuwe bouwplanning opstellen.’ Na de zomer hoopt Idealis te kunnen beginnen met de bouw van circa 150 studentenkamers aan de Dolderstraat/Nobelweg. Ook de plannen voor de Lawickse Hof worden weer opgepakt. Daarnaast wil Idealis intekenen op de plannen voor Campus Plaza. Op de nu nog kale vlakte aan de Bornsesteeg moeten zo’n 400 studentenkamers gerealiseerd worden, plus enkele kleinschalige horecagelegenheden en winkeltjes. Volgende maand neemt de gemeenteraad een besluit over de plannen van de universiteit. Vanaf volgende week kunnen geïnteresseerde projectontwikkelaars zich inschrijven om op Campus Plaza woon- en winkeleenheden te realiseren.