Idealis: alle eerstejaars onder dak vóór 1 mei

Nieuwe complex moet groeiend aantal studenten opvangen.Camping: 'eerste reserveringen zijn binnen.'

Studentenhuisvester Idealis is optimistisch over haar aanpak van de kamernood in 2012. De stichting verwacht voor 1 mei de eerstejaars onder dak te hebben, in tegenstelling tot vorig jaar toen rond die datum nog enkele tientallen studenten op woonruimte wachtten. Dit jaar schreven 1499 al eerstejaars zich in bij Idealis, waarvan er 1179 studeren aan de universiteit Wageningen. Vorig jaar waren er in totaal 1449 inschrijvingen met daaronder 1100 WU-studenten. Het groeiend aantal student vangt Idealis dit jaar op met 345 kamers tellende complex Rijnveste dat komende maart wordt opgeleverd. Idealis heeft vanaf dan ruim 4800 kamers. Ook de kamerbalie van Pulse merkt een stevige interesse in de spaarzaam aangeboden kamers. Momenteel reageren dagelijks zo’n twintig studenten op advertentie die zij plaatsen. Of het probleem groter is dan vorig jaar wordt pas duidelijk na de AID wanneer de kamerbalie de cijfers op een rijtje zet. En ook camping De Wielerbaan heeft niet te klagen over belangstelling. De eigenaar vertelt dat veel studenten bellen voor informatie over een staanplaats. Er zijn zelfs al tien reserveringen binnen. De camping ontvangt iedere september traditioneel zo’n veertig tot vijftig studenten. Deze verkassen een voor een naar Wageningen, waarbij de laatsten meestal eind maart uitvliegen.

Daarom heb jij geen kamer

Je loopt opgewekt je introductie, je studententijd is begonnen. Maar er is nog wel een flink probleem: je hebt nog geen kamer. Hoe komt dat? Waarom is er voor mij geen kamer? Je bent te talrijk. Studeren in Wageningen is populair. De studentenaantallen rijzen de pan uit. En dat al jaren op rij. De prognoses gaan uit van een jaarlijkse groei van tien procent. Dit jaar gaan we daar overheen. De groei van het kameraanbod loopt daar simpelweg op achter. Hoe groot is de kamernood? Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Volgens Wageningen UR gaat het om honderden kamers dit jaar, de komende vier jaar oplopend tot een paar duizend! Studentenhuisvester Idealis daarentegen ontkent dat er de komende paar jaar kamernood is. Beiden gaan daarbij uit van dezelfde prognoses over studentenaantallen, maar komen tot totaal verschillende conclusies. Ik heb geen kamer, dan is er toch nood? Het is allemaal een kwestie van uitgangspunten en definities. Wageningen UR vindt dat zo’n driekwart van alle studenten (waaronder alle buitenlandse studenten) in Wageningen moet kunnen wonen, de wachttijd maar een paar maanden mag zijn en dat wonen in Ede alleen als tijdelijke overbrugging acceptabel is. Idealis denkt daar heel anders over. Zij gaat er vanuit dat 65 procent van de studenten in Wageningen woont. Idealis vindt bovendien dat studenten net zo goed in Ede kunnen wonen, waar zij ook huisvesting aanbiedt. Ook gaat ze uit van een wachttijd van maximaal acht maanden. Vóór 1 mei moet iedereen een kamer hebben. Ik heb dus voor 1 mei gegarandeerd een kamer? Afgelopen jaar haalde Idealis die datum niet. In maart komt echter wel Rijnveste gereed, een nieuw complex dat Idealis 345 extra eenheden oplevert. Tegenover die meevaller staat het feit dat de vooraanmeldingen sterker gegroeid zijn (11 procent) dan de 10 procent die aan al het rekenwerk rondom kamernood ten grondslag ligt. Natuurlijk is er altijd nog de particuliere kamermarkt in en rondom Wageningen. Kamperen kan ook heel leuk zijn, een tijdje.