Studentenleven

Ibex organiseert race van 21 uur

‘Het is iets met teams, uithoudingsvermogen, afzien en mekaar.’ Zo typeert Ibex de 21 uur durende adventurerace die de studentenklimvereniging in november organiseert. Dit jaar zullen de deelnemende studenten op de proef worden gesteld rond het Wageningse landschap.

De race is een initiatief van de Studenten Alpen Clubs (SAC’s) uit heel Nederland en wordt georganiseerd door het winnende team van de laatste race. Al fietsend, kanoënd, rennend, steppend en soms zwemmend banen de 150 studentenalpinisten en -klimmers zich een weg door het Nederlandse landschap, waarbij ze zelf met kaarten en coördinaten navigeren. Soms in de vrieskou of in de stromende regen.

De Wageningse studenten Bram Wennekes en Jonathan Filius wonnen samen met twee andere Ibexers de adventurerace vorig jaar en halen nu de race naar Wageningen. Met haar oorsprong in Wageningen wordt de Battle of the SACs nu weer teruggebracht naar de plek waar het ooit veertien jaar geleden begon. De adventurerace in en rond Wageningen begint vrijdagavond 6 november en is zaterdag 7 november afgelopen.

De race is speciaal, aldus de heren. ‘Je bent 21 uur lang non-stop bezig. In het begin denk je: waar begin ik aan? Maar bij de finish geeft het veel voldoening. Het is zo voorbij,’ zegt Bram. Jonathan: ‘En de voorbereidingen zijn altijd leuk: pannenkoeken bakken en pasta koken om mee te nemen en snickers, mueslirepen, pinda’s en gelletjes verzamelen.’

Kan de organisatie al een tipje van de sluier oplichten over de route? Bram zegt lachend: ‘Dat is top secret.’ En dan, serieuzer: ‘Het is Wagenings verantwoord.’ De voorbereidingen zijn niet ideaal gegaan tot dusver, want drie van de vier zaten in het buitenland voor hun minor of stage en de vierde was de hele zomer weg voor zijn werk. Bram: ‘Maar uiteindelijk komt alles goed.’