Medewerkers

IT’ers komen netwerken met onderzoekers

‘Wageningen UR ligt op een steenworp afstand. Daar werken onderzoekers aan thema’s waar ICT-ondernemers in Veenendaal ook mee bezig zijn. Alleen weten ze dat niet van elkaar’, zegt Economiewethouder Marco Verloop in het gemeentehuis van Veenendaal. Op zijn initiatief komen IT-ondernemers uit de regio Food Valley en wetenschappers van Wageningen UR daarom op 11 november…
Koen Guiking

Verloop – die voordat hij wethouder werd bij LEI Wageningen UR werkte – ziet het als zijn rol om ontmoetingen te faciliteren tussen de vele IT-bedrijven in Veenendaal en mogelijk interessante partners. Dit wordt de derde bijeenkomst op Wageningen Campus.

Om het netwerken te faciliteren worden matchmakers ingezet. Onderzoekers, ondernemers en docenten die erbij willen zijn, moeten vooraf een online formulier invullen waarop ze aangeven wat ze komen brengen en wat ze hopen te halen. Op basis daarvan worden mensen op de netwerkmiddag met elkaar in contact gebracht. ‘Dat doen we nu voor het eerst zo’, vertelt IT-ondernemer Gerrit Valkenburg. Hij is als secretaris van de stichting ICT Valley al vanaf het begin betrokken bij de organisatie van jaarlijkse netwerkbijeenkomsten tussen IT-ondernemers uit de regio Food Valley en wetenschappers van Wageningen UR.

De opzet is zo: vijf Wageningers en één TNO’er “pitchen” in de middag aan welke “smart industry innovations” zij werken. Hun verhalen over zelfrijdende auto’s, hightech paprikasorteer- en inpakmachines, automatiseringssnufjes op melkveebedrijven, 3D geprint voedsel en gebruik van big data voor de akkerbouw moeten zorgen voor inspirerende gesprekken tijdens de aansluitende netwerkborrel.

Als ik twee concurrenten visitekaartjes zie uitwisselen, dan denk ik: “Mooi, dat contact is weer gelegd.”

Marco Verloop, wethouder in Veenendaal

Tot concrete samenwerkingsprojecten lijken de twee voorgaande netwerkbijeenkomsten niet te hebben geleid. ‘Al kan het zo zijn dat mensen elkaar daar zijn tegengekomen en daarna tot een samenwerking zijn gekomen. Dat hoeven ze natuurlijk niet aan ons door te geven’, aldus Valkenburg. Wethouder Verloop zegt daarover: ‘Aan de grote belangstelling voor deze bijeenkomsten meet ik af dat er behoefte aan is. Het is een kwestie van tijd voor er samenwerkingen ontstaan.’ Hij mikt overigens niet alleen op samenwerking met Wageningen UR, maar ook op het aan elkaar verbinden van IT-ondernemers uit de regio. ‘Ik dacht een paar jaar geleden: in deze sector kent iedereen elkaar wel. Maar dat is dus niet het geval. Ondernemers zijn druk met hun core business en zien elkaar bovendien als concurrent. Maar als ik twee concurrenten uitnodig, dan komen ze allebei en spreken ze elkaar. Als ik ze vervolgens visitekaartjes zie uitwisselen, dan denk ik: “Mooi, dat contact is weer gelegd.”’

Liesbeth Luijendijk, van Wageningen UR Food & Biobased Research, probeert collega’s uit zo veel mogelijk andere onderzoeksgroepen naar de bijeenkomst te krijgen. Voor haar eigen groep, Food Informatics, is de waarde van een goed contact met IT-ondernemers evident. Dat geldt ook voor de groepen van de sprekers op die dag, zoals Eldert van Henten (Farm technology), Corné van Kempen (Agrosysteemkunde) en Kees Lokhorst (Livestock Research). Maar er zijn natuurlijk nog veel meer groepen met interesse in bijvoorbeeld het winnen van informatie uit terabytes aan data. ‘Hier kunnen we laten zien wat wij in huis hebben op het vlak van smart industry en we kunnen bedrijven betrekken bij al dan niet gesubsidieerde onderzoeksprojecten’, zegt Luijendijk.

Hier kunnen we laten zien wat wij in huis hebben op het vlak van smart industry.

Liesbeth Luijendijk, business developer Wageningen UR

Op het gebied van IT-onderwijs wil Veenendaal ook een rol gaan spelen. In de plaats waar veel softwarebedrijven zijn gevestigd, zijn serieuze plannen voor een ICT-campus. Aan weerszijden van de A12 zouden IT-bedrijven zich vlak bij elkaar kunnen vestigen. Ook het opleiden van gekwalificeerd personeel zou hier kunnen gebeuren, zegt Verloop. Studenten van de ROC in Ede, de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en Wageningen University zouden hier bijvoorbeeld ICT-vakken kunnen volgen.