Wetenschap - 17 januari 2002

ISDN, Pintic en gespecificeerde rekeningen vervangen tikkers

ISDN, Pintic en gespecificeerde rekeningen vervangen tikkers

KPN stopt per februari moet het doorgeven van tiksignalen over de telefoonlijn. SSHW-afdelingen en studentenhuizen met een telefoontikker moeten noodgedwongen overschakelen op een alternatief.

De SSHW kwam haar huurders tegemoet door een overeenkomst te sluiten met de plaatselijke Primafoonwinkel. Deze levert ISDN-telefoons aan afdelingsbewoners voor de helft van de prijs. Primafoonmedewerker Willem Potjes: "Zeventig procent van de SSHW-bewoners koos voor een ISDN-abonnement. We verkochten ruim driehonderd ISDN-pakketten, die we in januari zullen installeren."

Op de Dijkgraaf koos een afdeling voor het ISDN-alternatief. Femke Verhoeff: "We konden kiezen uit een aantal opties en wij kozen voor het ISDN-pakket. Daarvoor moeten we wel nieuwe toestellen kopen. Vorige week konden we de ISDN-telefoons ophalen bij de Primafoonwinkel. Wij krijgen ??n toestel voor tien mensen. Degene die belt, schrijft zijn naam op een lijst met daarachter het gebelde nummer en de tijd. Per ISDN-telefoonnummer wordt een gespecificeerde rekening thuisgestuurd, daarom ben ik bang dat hier straks ellenlange lijsten hangen met namen, nummers en tijden."

Daarnaast bleek de Pintic van AW Telecom een goed alternatief. Bij de Pintic hebben alle bewoners een eigen pincode van hooguit vijf cijfers. De individuele telefoonkosten worden door de Pintic geregistreerd op basis van tijd en het juiste beltarief. Wanneer een bewoner belt, ziet deze de gemaakte telefoonkosten terug op het apparaat. Een Hoevestein-afdeling koos voor het pincode-systeem. Dirk Vries: "We krijgen twee tikkers met acht pincodes. Iedereen krijgt ??n pincode en daarvan wordt een gespecificeerde rekening gemaakt. De pincode-tikker is een nieuw apparaat, maar de eenmalige aanschaf ervan is nog altijd goedkoper dan een ISDN-pakket."

Alleen SSHW-bewoners konden zich voordelig op ISDN abonneren. Studentenhuisbewoners kozen vooral voor de aanvraag van een gespecificeerde telefoonrekening, maar ook de Pintic is een goed alternatief. In een studentenhuis aan de Wilhelminaweg maken de negen bewoners gebruik van weer een andere optie. Iedereen neemt een andere provider, dus blijven de rekeningen gescheiden.

Niet alle studenten hebben al een beslissing gemaakt. Wietske Keetman woont in een studentenhuis aan de Hoogstraat. "Op dit moment doet de tikker het nog en we zijn op zoek naar iets anders. We denken aan een gespecificeerde rekening. Dit kost natuurlijk wel veel tijd om uit te rekenen, maar de aanschaf van nieuwe telefoons brengt ?cht te veel kosten met zich mee." | M.Hk

Re:ageer