IJs op de campus is net dik genoeg

Na bijna een week lang temperaturen van onder of net onder het vriespunt, is het ijs op de vijvers van de campus eindelijk sterk genoeg om op te staan.
Roelof Kleis

(Foto: Edwin van Laar)Misschien was dat al eerder het geval, maar niemand die het durfde. Nu wel. Tijdens de lunch stappen de eerste durfals voorzichtig het ijs op. En als er een schaap … Dat leverde zo rond half twee het plaatje van hierboven op. Op dat moment dooide het overigens al lichtjes, blijkt uit de metingen van het WUR-weerstation op de Veenkampen. Rond elf uur kwam het kwikboven de nul graden.

De vorstperiode begon in de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 januari. De Maandag, dinsdag en woensdag bleef het aanhoudend onder nul, met temperaturen overdag net onder het vriespunt en ’s nachts dalend tot -5 graden Celsius. Gisteren overdag dooide het een paar uurtjes, maar afgelopen nacht vroor het zelfs -6,2 graden.

Een hele betrouwbare ijsvloer heeft dat nog niet opgeleverd. Het ijs is maximaal vier centimeter dik. Genoeg om het erop te wagen. Een selfie is immers zo gemaakt. Leuk voor thuis: winter in Holland. Ook het weekeinde en de komende week houdt dit weer volgens het KNMI aan: lichte tot matige vorst ’s nachts en overdag lichte dooi. Op de uiterwaarden inWageningen wordt al geschaatst.