Organisatie - 20 oktober 2010

Huisstijl: Wagenings drukwerk krijgt nieuw jasje

Sinds 1 oktober heeft Wageningen UR een nieuwe huisstijl voor drukwerk. Dat betekent nieuwe huisstijlsjablonen op je computer, nieuwe visitekaartjes, ander briefpapier en nieuwe enveloppen. Een terechte aanpassing van de corporate identity? Of een verspilling van tijd en geld? Door Nicolette Meerstadt, Albert Sikkema en Hans Wolkers.

De nieuwe huisstijl vergeleken met de vorige.
Elisa Salentijn, Projectleider huisstijl
'De aanpassingen van de huisstijl leiden tot een herkenbaarder corporate merk waarbij de pay-off - for quality of life - duidelijker en eensgezinder naar voren komt, ook op het briefpapier van de submerken. Vanwege het internationale karakter van Wageningen UR worden de visitekaartjes alleen nog in de Engelse taal opgemaakt, met achterop voor iedereen de pay-off. Het volgpapier is afgeschaft en we gaan dubbelzijdig printen. En verder is het aantal soorten enveloppen drastisch teruggebracht. Daarmee besparen we flink. Door de aanpassingen gaan de kosten van het huisstijldrukwerk van 100 duizend naar 50 duizend euro per jaar. Ook de visitekaartjes zijn voordeliger geworden.'
Marcel Zwietering, Hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie
'Ik ben erg blij met onze huisstijl, die ziet er mooi en goed uit. En bij de nieuwe huisstijl hebben we weer Wageningen University in ons logo en niet meer AFSG. Zo'n interne organisatiestructuur is geen nuttig merk en is alleen van belang binnen de muren van onze organisatie. Wageningen University is een merk dat ik graag wil uitdragen. Ik ben nu dik tevreden.'
Hanneke van Ommeren, Secretaresse bij Biometris (PSG)
'We moeten allerlei templates opnieuw in de computer zetten. Dat is wat werk en daar zijn we nog niet aan toegekomen. Het nieuwe papier en de enveloppen met dubbele vensters zijn geleverd. We zijn wel iets herkenbaarder geworden als organisatieonderdeel, want in het bovenste venster kun je zien waar de brief vandaan komt.
'Dit is de derde keer dat ik dit meemaak, en al het restpapier wordt zo weggedaan. Dat zal dan vast wel hergebruikt worden, maar ik denk dan toch: weer een regenwoud'. Goed dat is misschien wat overtrokken, maar toch. Verder dobberen we gewoon mee op de beslissingen die genomen worden.'
Marcel Zwietering, Hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie
'Het is wel erg veel werk om alle colleges en presentaties aan de nieuwe huisstijl aan te passen. Veel collega's vragen zich af waar we mee bezig zijn en maken zich niet druk om die aanpassingen. Ik heb de indruk dat Communicatie zich niet realiseert hoeveel moeite dit is. Wisseling van huisstijl mag daarom niet te vaak gebeuren. In feite wordt het door Communicatie opgelegd. Iedereen moet maar dit en moet maar dat. Het gaat te veel richting dwingen en dat is niet verstandig. Onze doelstelling is er voor onderwijs en onderzoek. Niet om steeds maar te luisteren naar de bevelen van Communicatie. Mensen verleiden is beter dan mensen dwingen en onze huisstijl is zo mooi, die verkoopt zichzelf.'
Lisette Bourquin, Secretaresse bij Integrated Water Resources Management
'De nieuwe huisstijl zou vooral een grote kostenbesparing moeten zijn, maar ik vind de invoering niet erg doordacht. De oude enveloppen hadden bijvoorbeeld een plakstrip. Nu moeten we enveloppen dichtlikken of plakken. Dat is bij een of twee brieven niet erg, maar we hebben ook mailings van vijfhonderd brieven. Dan moet iemand echt apart zitten plakken. Daar hebben we de tijd niet voor en het is vervelend werk. We bekijken nu of we het dichtplakken kunnen uitbesteden aan de centrale postkamer, maar dan is de bezuiniging weer deels verdwenen.
'Daarnaast is het briefpapier veranderd. Om een print te maken op de kleurenprinter heb je nu geen voorgedrukt papier meer nodig. Dat is best handig. Maar we hebben ook papier gekregen waar het logo al op staat, omdat niet iedereen een kleurenprinter heeft. Maar wij hebben er wel een, dus voor ons is het dubbelop. Het nieuwe briefpapier ziet er trouwens goedkoop uit. Het papier en de enveloppen met de blauwe balk waren veel netter naar de klanten toe.'
Rogier de Jong, Promovendus bij Isric
'Een nieuwe huisstijl? Daarbij denk ik aan presentatie naar buiten toe: website, presentaties, nieuwe formats. Waar ik dat kan vinden en hoe dat verder moet, daar heb ik geen informatie over gekregen. Wel een mailtje waar in staat dat ik mijn naam moet invullen. Verder heb ik er niks van gemerkt eigenlijk.
Nieuwe instellingen bij Word? Nu je het zegt, ik had er laatst wel problemen mee dat ik mijn instellingen weer moest veranderen. Maar dat had ik niet geassocieerd met de nieuwe huisstijl.'
Elisa Salentijn, Projectleider huisstijl
'Waar mensen niet blij mee zijn: ze krijgen nu standaard een nieuwe letter op hun scherm, de Verdana 8.5. Mensen klagen dat die letter te klein is. Ik ga kijken of we de schermweergave standaard groter kunnen instellen. En ja, mensen moeten inderdaad het oude briefpapier en oude enveloppen weggooien. We hebben iedereen van te voren ingelicht, om te zorgen dat er niet veel papier in voorraad was rond 1 oktober. Ik heb geen idee hoeveel papier er is weggegooid. We hebben geen verzoek gehad om extra containers voor het oud papier. Er zijn maar weinig klachten binnengekomen.'

Re:ageer