Student - 4 oktober 2007

‘Houd je emoties in bedwang’

Er wordt geschreeuwd, gescholden en geduwd. De politielinie van zes agenten wordt doorbroken door relschoppende demonstranten. Vierdejaars studenten van Van Hall Larenstein in Velp leven zich echt uit in hun rol van oproerkraaiers. Hun medestudenten met politiepetten en -jassen kunnen hen niet tegenhouden, dinsdag 2 oktober tijdens een college over conflicthantering bij de minor Ontwikkelingsplanologie.

VHL-studenten spelen een rollenspel.
VHL-studenten spelen een rollenspel.

Foto: Guy Ackermans

Het opstootje was een rollenspel tijdens het college, onder leiding van gastdocent Theo Vaal die al jaren bij de Amsterdamse politie werkt. ‘Soms word je geconfronteerd met een situatie die je leven verandert’, vertelt Vaal met licht Amsterdams accent. ‘Zo zat ik bijna dertig jaar geleden als jonge politieman achter een fietsendief aan, maar werd ik onverwachts met een gewapende overvaller geconfronteerd. Hij had me makkelijk kunnen neerschieten, maar liet zich arresteren. Later bleek de overvaller de Joegoslavische crimineel en latere oorlogsmisdadiger Arkan te zijn. Ik heb hem altijd willen vragen waarom hij toen niet geschoten heeft. Na zijn veroordeling ontsnapte Arkan uit de Bijlmerbajes en maakte jaren later naam als Servische militieleider. Toen hij door het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag werd gezocht, is hij geliquideerd. Ik zal dus nooit antwoord op mijn vraag krijgen. Dit was natuurlijk een unieke gebeurtenis, maar ook jij kunt, als je zo meteen de deur uitstapt, in een situatie belanden waaraan je niet kunt ontsnappen’, vertelt Vaal, met de twintig studenten en een handvol docenten ademloos aan zijn lippen.
En zo deelt Vaalt tijdens het college over conflicthantering meer persoonlijke ervaringen. Topcrimineel Willem Holleeder is voor hem ook al geen onbekende. In zijn college belicht de politieman het ontstaan van conflicten en vooral hoe ermee om te gaan. ‘Laat je niet gaan. Het is heel belangrijk om je emoties en agressie in bedwang te houden. Als één van de partijen rustig blijft, ontstaat er meestal geen conflict’, benadrukt hij.
De theorie wordt tijdens een geënsceneerde burenruzie in praktijk gebracht. ‘Zo’n ruzie is een enorm conflict dat vaak al lang speelt, en dat moet de politie dan even oplossen.’ Hij is tevreden over de manier waarop de leerlingen dat aanpakken. Bemiddelen, de partijen scheiden, mensen stoom laten afblazen, het gesprek aangaan en afspraken maken, Vaal ziet het allemaal terug.
Minder makkelijk blijkt het om links- en rechts-extremistische demonstranten uit elkaar te houden. Giebelend horen de studenten de opdracht aan. Zes van hen hijsen zich in een politie-outfit met pet en jas en gaan tussen de twee groepen in staan. Wat uitgelaten geschreeuw, geduw en getrek later, grijpt Vaal in. ‘Eén van jullie heeft de leiding, die moet het heft in handen nemen’, spreekt hij de tijdelijke agenten toe. De blauwe pet blijkt ook de vijf docenten te passen, die agressieve voetbalsupporters moeten tegenhouden. Na de nepschermutseling vraagt Vaal hoe de studenten het hebben ervaren. ‘Wel lachen!’ en ‘een nieuwe manier van lesgeven’ klinkt het.
‘Het was leuk om van rol te veranderen’, vindt docent Lubbert Hakvoort, die Theo Vaal uitnodigde. ‘Als je in een linie staat, is het heel intimiderend als je zo’n groep op je af ziet komen.’ Conflicthantering past volgens hem goed in de minor Ontwikkelingsplanologie. ‘In dit college wordt het natuurlijk uitvergroot, maar deze minor leidt nieuwe procesmanagers op die straks ook met weerstanden en conflicten om moeten kunnen gaan.’
Het is heel wat anders dan een standaard hoorcollege, meent Jan Koelstra. ‘Later zal het wel van pas komen. Je verandert natuurlijk niet in één sessie, maar je neemt het toch mee.’ ‘Misschien gebruik je de volgende keer intuïtief wat je hier hebt opgestoken,’ denkt Bart Melisse. Joost Tilborghs, de student die de voetbalhooligans aanvoerde, vond de les heel interessant. ‘Er wordt een beroep op je besluitvaardigheid gedaan. Zelf kan ik lang twijfelen, maar nu wordt je gevraagd om direct op te treden.’
De studenten overwegen niet om de overstap naar de politie te maken.

Re:ageer