©Guy Ackermans
‘Ik ga onderzoek doen naar het Wageningse onderwijs-ecosysteem’, zegt de nieuwe hoogleraar Educatie- en competentiestudies, Perry den Brok. Anders dan zijn voorganger gaat hij zich meer richten op onderwijs en onderwijsvernieuwing aan deze universiteit.
Eindhoven
Den Brok is begin oktober begonnen in Wageningen. Hij komt over van de TU Eindhoven, waar hij leiding gaf aan het Eindhovens deel van het 4TUCenter for Engineering Education. ‘Daar wisselen de technische universiteiten ervaringen uit met onderwijsvernieuwing.’ Ook was Den Brok directeur van de lerarenopleiding van de TU Eindhoven, was hij programmaleider en schreef hij mee aan onderwijsvisies op deze universiteit. ‘Dat wil ik ook in Wageningen’, zegt de nieuwe hoogleraar. ‘Het is zonde als de expertise in onze leerstoelgroep niet ten goede komt van de universiteit.’
Leren
Zijn leerstoelgroep, Educatie- en competentiestudies, onderzoekt bijvoorbeeld hoe mensen leren in bedrijven en organisaties en welke leeromgevingen bijdragen aan overdracht en gebruik van kennis en competenties. Dat blijft de leerstoelgroep doen, zegt Den Brok, maar de groep gaat nu ook het Wageningse universitair onderwijs onderzoeken.
Innovaties
Wageningen University groeit en heeft behoefte aan onderbouwde en bewezen onderwijsinnovaties. Den Brok: ‘Het onderwijs staat voor afwegingen, als het aantal studenten groeit en je een diversere groep studenten wilt afleveren. Daar kun je met innovaties op inspelen, maar hoe weten we wat werkt? Als iets bij andere universiteiten is uitgetest, kan ik die kennis wellicht inbrengen.’ Verder wil hij onderzoeken hoe het Wageningse onderwijs zich ontwikkelt.
ICT
Daarnaast wil de hoogleraar nauw gaan samenwerken met de onderwijsmensen in Wageningen. ‘Ik wil onderwijsinnovaties mee bedenken en daarna evalueren. Neem de MOOC’s; dragen die bij aan de kennis en vaardigheden van de studenten? Mijn groep kan dat helpen uitzoeken.’ Ook de effecten van ICT op het onderwijs is een belangrijke onderzoeksvraag, vindt Den Brok. ‘Bovendien willen we weten hoe je de leerervaring op de campus in de toekomst aantrekkelijk houdt voor de studenten als de meeste kennis digitaal wordt aangeboden.’