Wetenschap
Natuur & milieu

Hoogleraar Kabat naar Wereld Meteorologische Organisatie

Pavel Kabat, hoogleraar Aardsysteemkunde bij WUR, is benoemd tot wetenschappelijk directeur van de World Meteorological Organisation in Zwitserland. Hij gaat het globale klimaatonderzoek coördineren.
Albert Sikkema

©Guy Ackermans

Kabat was jarenlang klimaathoogleraar in Wageningen, maar vertrok in 2011 naar het International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) in Oostenrijk. Dat bouwde hij uit tot een onafhankelijke kennisorganisatie met 400 onderzoekers en 800 partnerinstellingen in 23 verschillende landen.

Klimaat

De World Meteorological Organization (WMO) is een VN-organisatie op het gebied van weer en klimaat in Genève. WMO wil de banden aanhalen met milieu-, water- en klimaatinstituten in verschillende landen en Kabat mag die samenwerking vormgeven, stelt Petteri Taalas, de algemeen directeur van WMO. Kabat gaat strategische samenwerkingsprogramma’s opzetten, zodat er meer integraal meteorologisch onderzoek plaatsvindt. Ook gaat hij de bijdrage van WMO aan de sustainable development goals (SDG’s) van de VN vergroten, meldt het persbericht van WMO.

Promovendi

Kabat is blij met zijn benoeming en hoopt dat hij de samenwerking tussen WMO, IIASA en WUR op het gebied van water en klimaat kan uitbreiden. Hij is niet vaak meer in Wageningen, maar begeleidt er nog promovendi.