Honourstraject voorlopig geen dubbel collegegeld

Het Wageningse honoursprogramma dat volgend jaar van start gaat, wordt voorlopig waarschijnlijk niet duurder dan een reguliere studie. Dat zegt beleidsmedewerker Michele Gimbrère naar aanleiding van het regeringsplan om universiteiten te laten experimenteren met een hoger collegegeld voor excellentietrajecten.
Rob Goossens

Steeds meer universiteiten en hogescholen bieden zogenaamde excellentietrajecten aan naast de reguliere opleidingen. Tot nu toe mochten ze daarvoor geen extra geld in rekening brengen bij de student, maar daar komt verandering in. Afgelopen vrijdag besliste het kabinet dat instellingen mogen experimenteren met een hoger collegegeld, tot maximaal het dubbele bedrag van het wettelijke collegegeld, oftewel 3.812 euro.

Wageningen, dat juist dit collegejaar begint met een honoursprogramma, zal er waarschijnlijk echter niet niet voor kiezen om het collegegeld meteen te verhogen, meent Gimbrère. ‘Het is niet verstandig om vanaf het eerste jaar een hogere prijs in rekening te brengen. Je moet je toch eerst bewijzen als opleiding. Na een jaar of twee à drie kun je dan altijd nog een besluit nemen over het prijskaartje dat aan zo’n traject moet hangen.’

Of het collegegeld omhoog moet of niet, hangt volgens Gimbrère af van verschillende overwegingen. Enerzijds is een honourstraject duur vanwege de intensieve begeleiding, terwijl het niet ten koste mag gaan van het reguliere onderwijs. Anderzijds dient de opleiding bereikbaar te zijn voor al het talent, rijk of arm. Studenten kunnen het extra geld daarom straks lenen bij DUO of in bepaalde gevallen krijgen van hun onderwijsinstelling. Ook het Wageningse profileringsfonds zou daarbij volgens Gimbrère een rol kunnen spelen wanneer de universiteit er later toch voor kiest om het collegegeld te verhogen.