Organisatie - 1 januari 1970

Hondje aaien voor het goede doel

Voor de mensen die zaterdagochtend rustig wilden winkelen, was de Hoogstraat in Wageningen geen geschikte plek. Ze werden ‘gestoord’ door AID-groepen die in het kader van ‘Het Grote Ideaal’ zo veel mogelijk geld wilden ophalen voor straatkinderen in Peru.

‘Een complimentje voor het goede doel, meneer? Of misschien een group hug?’ Verwonderd kijkt een voorbijgaande winkelier even op, maar dan loopt hij snel door. ‘Nee helaas loopt onze act niet zo goed’, vertelt een eerstejaars die het bordje ‘group hug’ om zijn nek heeft hangen. ‘Maar het leek ons wel een leuk idee.’
Verderop lopen twee mensen opvallend moeizaam heen en weer. Ze zijn helemaal ingebonden met plakband. Een klein jongetje trekt zijn moeder aan de hand mee. ‘Kijk mama, mag ik ook geld plakken?’ Op de buik van de studente worden zorgvuldig een paar centen geplakt.
Een andere groep heeft de hulp van dieren ingeschakeld. Twee oudere dames komen de schattige puppy bekijken en aaien hem even. ‘Ja, mevrouw dat is dan twintig cent voor het goede doel’, zegt de studente die de puppy vast heeft. Als ze het uitlegt moeten de vrouwen lachen. ‘Ach voor die straatkinderen wil ik graag je hondje aaien.’
Achter hen stapt een groot paard door de Hoogstraat. Het dier is van een studente in de buurt die het AID-groepje wel wil helpen en haar paard heeft opgehaald. Voor anderhalve euro mogen kinderen een stukje op zijn rug rijden.
In het midden van de Hoogstraat staat een groepje met een oranje autodeur, een cowboyhoed en een verschoten laken. Een enthousiaste eerstejaars staat op wat kratjes de photo shoot aan te prijzen. ‘Dit is een unieke kans om op de foto te komen als één van de Dukes of Hazard!’ Geërgerd wringen wat mensen zich door de mensenmassa heen. ‘Zijn zeker weer studenten, met al die ludieke acties. Ik word nog arm als ik te vaak door deze straat loop.’ Maar zelfs voor de mensen die liever ongestoord de zaterdagmorgen wilden winkelden, was er een oplossing. Voor vijftig cent konden ze een witte sticker kopen met de woorden: ‘Nee, ik heb al gegeven.’
Het Grote Ideaal heeft ruim tweeduizend euro opgeleverd. / RK

Re:ageer