Hoe toegankelijk zijn WUR-masters voor mensen met een hbo-diploma?

Universitaire masteropleidingen bieden hbo-studenten vaak geen schakeltraject of premaster aan, terwijl dat wel zou moeten. Dat meldt de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Volgens hun steekproef voldoen ook drie WUR-masters niet aan deze plicht. Klopt dat wel?
Luuk Zegers

Ben je met een hbo-diploma ook ‘welcome’? © Sven Menschel

Het zou gaan om de masters Food Quality Management, Food Safety en Food Technology. Onder ‘Relevant BSc degree’ staat bij alledrie inderdaad de tekst: ‘The programme does not offer a pre-master or linkage option.’ Dat betekent echter niet dat ze niet toegankelijk zijn voor hbo’ers, vertelt beleidsmedewerker Eva Verschoor. ‘Een BSc-diploma kan ook een hbo-diploma zijn. Alle hbo-opleidingen binnen de vakgebieden zijn toelaatbaar, mits ze voldoen aan de toelatingseisen. Er stromen elk jaar dertig á veertig hbo’ers in bij deze studies.’

Wat als je wel een van deze masters wil doen maar geen opleiding binnen het vakgebied volgt?

‘Die studenten krijgen het advies om de minor Food Technology te volgen. Op deze manier weten de studenten of de master aansluit bij hun interesse en of ze het niveau aankunnen, zonder dat ze extra tijd en geld kwijt zijn aan een premastertraject. Het volgen van de minor maakt ze toelaatbaar tot de opleiding. En voor studenten die niet de minor of een aansluitende hbo-opleiding hebben gevolgd, wordt per geval gekeken of ze het masterprogramma kunnen halen binnen de daarvoor bestemde tijd. Als dat het geval is, krijgen zij een schakelprogramma op maat aangeboden.’

Waarom staat er op de webpagina’s dan ‘

*The programma does not offer a pre-master or linkage option***’?**‘Dat is dus omdat die minor eigenlijk het schakelprogramma is. En omdat we bij studenten die de minor niet hebben gevolgd, maatwerk leveren. Er is dus geen standaard pre-master of schakelprogramma. Maar we gaan die zin nuanceren, zodat de praktijk en ons beleid helderder worden gecommuniceerd: dus ‘maatwerk’ in plaats van ‘geen schakelprogramma’.’

LSVb versus VSNU

De LSVb kwam in de steekproef 102 masteropleidingen tegen die geen (of slechts beperkt) schakeltraject aanbieden. Ten minste 83 daarvan zouden expliciet melden dat hbo-gediplomeerden niet worden toegelaten. De LSVb noemt dat ‘zeer problematisch’ en verzoekt de Inspectie van het Onderwijs om onderzoek te doen naar de verplichting tot het aanbieden van schakelprogramma’s door de universiteiten. Verschoor kan zich niet vinden in de berichtgeving van de LSVb. Volgens haar geeft de reactie van de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) correct weer hoe universiteiten hierin staan.

De VSNU meldt dat universiteiten het faciliteren van een goede doorstroom vanuit het hbo ‘als onderdeel van hun maatschappelijke opdracht’ zien en dat hbo-studenten ‘een verrijking’ zijn door hun ‘kennis en vaardigheden uit de praktijk’. Ook verduidelijkt het bericht dat er wo-masters bestaan waarop geen hbo-bachelor aansluit, zoals tandheelkunde, criminologie, klassieke talen, en researchmasters.

De universiteit heeft een speciale pagina voor hbo-studenten, waar ze hun doorstroom-opties kunnen bekijken. Jaarlijks schrijven zo’n 300 studenten met een hbo-diploma zich in voor een masteropleiding aan WUR.