Wetenschap

Hoe overleef je een natuurbrand?

Bosbrand-deskundige Cathelijne Stoof trapt vanmiddag af in de nieuwe You Tube video-serie Het Lab. Stoof beantwoordt de vraag hoe je een natuurbrand overleeft.
Roelof Kleis

© Cathelijne Stoof in trailer Het Lab, National Geographic/Universiteit van Nederland

Het Lab is een initiatief van National Geographic en de Universiteit van Nederland. Met Het Lab proberen beide organisaties een nieuw en jong publiek aan zich te binden. Het Lab bestaat uit korte filmpjes, waarin per aflevering een al of niet alledaagse vraag op een populairwetenschappelijke manier wordt beantwoord. Het Lab is daarmee het snellere broertje van de collegereeks van de Universiteit van Nederland.

Onder de vlag van Het Lab verschijnt voortaan elke vrijdagmidddag om 16.00 uur een nieuwe film op de YouTube-kanalen van beide initiatiefnemers. De filmpjes duren ruim drie minuten en worden gepresenteerd door programmamaker en wetenschapsredacteur Eveline van Rijswijk. In de eerste aflevering is de Wageningse bodemkundige Cathelijne Stoof te gast. Zij beantwoordt de vraag hoe je een natuurbrand overleeft.

Hoe overleef je een natuurbrand?

Presentatrice Eveline van Rijswijk

Stoof ontmoette Van Rijswijk bij de inauguratie van hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets (Wiskundemeisjes). ‘Zij kende mijn werk en wilde daar graag een keer iets mee doen voor de collegereeks van de Universiteit van Nederland’, licht Stoof toe. ‘Daar kwam het niet van, omdat ik op dat moment niet kon.’ Binnen de formule van Het Lab zag Van Rijswijk een mooie kans om Stoof alsnog voor de camera te krijgen.

Voor mijn item moest er natuurlijk wel iets in de brand

Cathelijne Stoof

Stoof promoveerde in 2011 op een studie naar de effecten van vuur op de hydrologie van de bodem. Zij baarde veel opzien met haar veldwerk in Portugal, waar experts voor haar studie een fors stuk bos onder gecontroleerde omstandigheden lieten afbranden. Stoof is universitair docent en spreekt regelmatig met de media om wetenschap voor een breed publiek bekend te maken.

Inhoud

De opnamen voor Het Lab zijn gemaakt in een fabriekspand op het Hembrug terrein in Zaandam. De opnamen zijn in principe binnen, maar voor Stoof werd een uitzondering gemaakt. ‘Voor mijn item moest er natuurlijk wel iets in de brand.’ Toch is het item volgens Stoof met respect voor de inhoud gemaakt. ‘Als het over brand gaat, ligt sensatiezucht al snel op de loer. Als wetenschapper vind je het belangrijk dat het inhoudelijk klopt. Die balans hield zij goed in de gaten.’

Het optreden van Stoof is niet eenmalig. Over twee weken is nog een uitzending aan brand gewijd.

Lees ook: