Organisatie - 1 juli 2014

Hoe is het nu met....?

tekst:
Nicolette Meerstadt

Je studententijd is bij uitstek een moment om grootse plannen te maken en nieuwe initiatieven op te starten. Niet altijd pakt dat goed uit, maar soms groeit er iets groots uit. Resource kijkt terug op drie projecten van het afgelopen jaar. Is er iets van terecht gekomen?

United Wardrobe

Een soort Marktplaats, maar dan voor vintage kleren. Snuffelen door virtuele kledingkasten, en tweedehands – dus duurzaam – shoppen. Dat is het idee achter UnitedWardrobe.com, dat in januari live ging. Studenten Sjuul Berden, Joep Dohmen en Thijs Verheul zijn het brein achter de site.

united wardrobe.png

De website heeft een vliegende start gemaakt. Ruim 7000 geregistreerde gebruikers hebben al 1700 artikelen verhandeld. Een overdonderend succes vinden ze zelf. ‘We wisten van tevoren niet wat we konden verwachten, met vierduizend gebruikers binnen een jaar waren we al tevreden geweest.’ Van elke verkoop gaat tien procent naar United Wardrobe. ‘Maar we verdienen nog niks’, vertelt Thijs, ‘alles wat binnenkomt steken we in de site.’ Momenteel werken de heren hard aan een app, die binnen een maand of twee uitkomt. Maar het trio kijkt ook verder. ‘Volgend jaar willen we internationaal gaan’, vertelt Thijs. ‘Eerst gaan we naar België uitbreiden. Frankrijk is dan een logisch vervolg. Kortom, de jongens zijn ambitieus en denken groot. En dat wordt steeds lastiger te combineren met de studie. Thijs doet een minor in Amsterdam, maar verhuist binnenkort naar Utrecht om fulltime aan United Wardrobe te werken. Sjuul en Joep hopen rond kerst hun bachelor af te ronden. ‘Daarna komt de focus volledig op de website.’

 

Begin dit collegejaar denderde de PopUp Club de Wageningse uitgaansscene binnen. Het beproefde internationale recept van tijdelijke horecaconcepten in leegstaande panden sloeg aan.

popupclub.png

In voormalig café de Overkant bood PopUp Club Wageningen een vol programma van september tot januari, met elke donderdag een studentenavond, vrijdags een live band, op zaterdag clubbing en zondags uitbrakken. Het is nu wat rustiger, vertelt initiatiefnemer Joris Soeter. ‘Maar de PopUpClub is here to stay. We hebben echt in een behoefte voorzien, dat merkte je aan alle kanten.’ PopUp is een creatieve manier om met leegstand om te gaan. Locaties worden maar korte tijd gebruikt, meestal tegen een lage huur. ‘Het is heel erg van deze tijd’, vertelt Joris. Hij doelt op hergebruik, burgerparticipatie en de gemeente en de  universiteit die faciliteren. Hoewel een heel klein groepje nu de kar trekt, weet Joris dat er veel mensen betrokken zijn. ‘Toen we in de Overkant zaten, hadden we vijftien vaste krachten en bijna vijftig andere vrijwilligers.’ Hij verwacht weer zo veel enthousiasme bij nieuwe projecten. Bijvoorbeeld PopUp Beach komende zomer, een strandclub op het terras van het Gat. Of de binnenlocatie komende winter. Maar het programma wordt niet meer zo intensief als afgelopen jaar, weet Joris. ‘Ik denk eerder aan losse evenementen op verschillende locaties.’

 

SocialFoodMarket

Je voedsel direct dáár kopen waar het geproduceerd wordt. Geen dure tussenhandel en een betere prijs voor producent en consument. Wageningse studenten Pim Meurs en Mark Lammers lanceerden ruim een jaar geleden hun website socialfoodmarket.nl.

social food market.png

‘We groeien langzaam maar gestaag’, vertelt Pim Meurs. ‘Het is niet zo makkelijk als we dachten. Mensen vinden ons concept geweldig, maar ze weten ons niet te vinden.’ Vooral de vindbaarheid op google is een issue. ‘Als we hoog in de  zoekresultaten willen komen dan gaat dat geld kosten’, aldus Pim. Toch zijn er inmiddels zo’n 80 aanbieders op de site en een paar honderd bezoekers per week. Mark is inmiddels bezig met zijn MSc thesis, dus die heeft momenteel weinig tijd over. Maar ook Pim ziet dit als nevenactiviteit. De studie blijft het belangrijkst. Om de naamsbekendheid te laten groeien doen de twee vooral aan promotie, op  markten bijvoorbeeld. Het doel van de jongens blijft om een startplaats te zijn voor eerlijk en goed eten in Nederland. Geld verdienen is zeker niet hun eerste drijfveer. ‘Aan particulieren die taarten bakken verdienen we niks, maar die zijn heel welkom om onze site als een soort marktplaats te gebruiken’, aldus Pim.


Re:ageer