Student - 24 augustus 2018

Hoe herken je de beste docenten?

tekst:
Linda van der Nat

Vond je het moeilijk om afscheid te nemen van je geschiedenisdocent, die zo boeiend over de Koude Oorlog vertelde? Denk je met weemoed terug aan je wiskundeleraar, die je de liefde voor differentiëren bijbracht? Wageningen kent tientallen inspirerende docenten die met zoveel verve over hun vak praten dat je je middelbareschoolleraar binnen no time bent vergeten.

Jaarlijks kiezen Wageningse studenten één docent tot Teacher of the Year. De winnaars hebben vaak één of meer van de volgende kenmerken.

1)    Verhalenverteller

Roel Dijksma   © Sven Menschel
Roel Dijksma © Sven Menschel

Goede docenten raken niet uitgepraat over hun vak. Hun hart ligt bij hun vakgebied en ze stoken bij studenten graag het vuurtje op. Roel Dijksma, winnaar van de prijs in 2016 en docent Hydrogeologie, vindt niks leuker dan verhalen te vertellen over grondlagen en waterstromen. ‘Hydrogeologie is zo’n mooi vakgebied, ik zou geen leuker vak voor mezelf weten dan dit. En ik vind het heerlijk om erover te vertellen.’

Persoonlijk hoogleraar Biochemie Dolf Weijers, winnaar in 2013, probeert zijn enthousiasme voor celfysiologie aan studenten door te geven. ‘Ik blijf erop hameren hoe belangrijk passie is om dingen te willen begrijpen. Dat is het recept voor succes.’

2) Stapje extra

Henry van den Brand © Guy Ackermans
Henry van den Brand © Guy Ackermans

Topdocenten zorgen niet alleen voor hun studenten op het inhoudelijke vlak. Ze zijn ook persoonlijk begaan met hun studenten en zetten daarvoor met liefde een stapje extra. Universitair hoofddocent bij Animal Sciences Henry van den Brand, winnaar in 2018, zorgt er bijvoorbeeld voor dat hij binnen het tijdbestek van een vak de namen van al zijn studenten kent. Of dat er nou tien, twintig of meer dan honderd zijn. Studenten zijn bij hem geen nummer, maar een mens. Dat betekent dat Van den Brand ook in zijn vrije tijd de ruimte neemt om een student bij te spijkeren.

3)    Anders dan anders

Jessica Duncan © Guy Ackermans
Jessica Duncan © Guy Ackermans

De betere docenten zijn niet bang om buiten de gebaande paden te stappen als ze denken dat hun studenten daar baat bij hebben. Even een paar minuutjes gymnastiek of gek doen om de ingekakte meute weer fris en goed doorbloed te krijgen? Jessica Duncan, de winnaar van 2017 en universitair docent bij Rurale Sociologie, doet na een taai onderdeel spelletjes en oefeningen om de studenten fris en gemotiveerd te houden.

Ook hoogleraar Celbiologie en Immunologie Huub Savelkoul, die de prijs won in 2014, staat bekend om zijn bijzondere lessen. Zo rende hij eens door de collegezaal alsof hij een antilichaam was en laat hij bij zijn college over allergieën studenten vertellen hoe zij met hun allergie omgaan. ‘Door dichtbij de belevingswereld van de studenten te komen, wordt de informatie levendig en tastbaar.’

4)    Kijkje in de keuken

Dolf Weijers © Sven Menschel
Dolf Weijers © Sven Menschel

De meeste topdocenten zijn ook onderzoekers. En die ervaring nemen ze mee naar de collegezaal, waardoor de abstracte stof voor de studenten tot leven komt. Dolf Weijers verruilt regelmatig het leerboek voor recente, wetenschappelijke artikelen, zodat studenten actuele inzichten krijgen in een onderwerp. Henry van den Brand komt uit een boerenomgeving en past die praktijkervaring toe in zijn colleges. Jessica Duncan gaat nog een stapje verder. Ze reist de hele wereld over voor veldonderzoek en als het even kan neemt ze studenten mee om hen te laten proeven van het ‘echte’ leven


Re:ageer