Organisatie - 10 april 2008

Hoe gaat het met uw telefoon?

Rinkel, de omschakeling van Wageningen UR naar internettelefonie, doet stof opwaaien. De ergernissen en irritaties zijn hét gesprek bij het koffieautomaat. Al heeft niet iedereen er last van. Mensen met een vaste telefoon lijken de overschakeling redelijk ongeschonden door te komen. Maar wie met een mobiele toestel werkt, kan tijden onbereikbaar zijn. Hallo, kunt u mij horen?

opinie_0_515.jpg
opinie_0_515.jpg

Foto: .

Roel Veerkamp, onderzoeksleider bij ASG in Lelystad
‘Met Roel Veerkamp. (…) Met Roel Veerkamp. (…) Sorry, ik hoor u niet. (…) Ik weet niet of u mij kunt verstaan, (...) maar ik hoor u niet.’
Later belt hij terug:
‘Had jij me gebeld? Wil je weten hoe het met de telefoon gaat? Ha ha, dan weet je nu wel genoeg! Ach, we hebben kleine ergernisjes. Dit was de eerste keer dat ik gebeld werd en ik niet hoorde wie er aan de andere kant aan de lijn was. Maar de nummermelder werkte, dus ik kon nu wel terugbellen. Dat is trouwens niet altijd het geval. De ene keer doet de nummermelder het wel en dan weer niet, en of dat te maken heeft met het feit dat de beller zijn nummer heeft afgeschermd, weet ik niet. Zo nu en dan kan ik de voicemail afluisteren. Dat werkt ongeveer één op de tien keer. En als ik mensen bel, die vroeger meteen oppakten, kan het nu gebeuren dat ze mijn nummer niet herkennen en de telefoon laten gaan. Ze herkennen het algemene Wageningse nummer niet dat op hun display verschijnt en dan is de urgentie om op te pakken minder groot. Dat is lastig voor mij en niet helemaal prettig. Als je in het buitenland bent schijnt het nog lastiger te zijn. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn reis niet doorging. Tja, het is allemaal verre van optimaal en het moet gauw verbeteren.’

Bram van der Maas, bedrijfskundig onderzoeker bij Wageningen UR Glastuinbouw in Bleiswijk[img]
‘Ik heb een vaste telefoon en die levert geen enkel probleem op. Ik kan zelf gewoon bellen en gebeld worden. Ik heb van collega’s wel gehoord dat zich problemen voordoen. Maar bij mij is de overgang gelukkig zonder enig gevolg gebleven. Misschien dat de problemen nog komen als ik overschakel op een mobiele telefoon. Maar dat zullen we dan wel weer zien.’

Wim Chardon, onderzoeker bij Alterra in Wageningen[img]
‘In Atlas, waar ik werk, hebben we de overgang naar het nieuwe telefoonsysteem anderhalf jaar geleden meegemaakt. Hier werken de telefoons prima. Dus voor mij speelt deze operatie nu niet. Ik merk ook niet dat collega’s er last van hebben of dat ik collega’s niet kan bereiken. Anderhalf jaar geleden is de overgang voor ons wel goed verlopen. Dat kon toen ook rustig aan; er was alle tijd om alles goed te installeren. Nu is er sprake van een megaoperatie die heel snel moest worden uitgevoerd. Maar daar ben ik gelukkig geen slachtoffer van.’

Jan Langermans, hoofd Biomedical Research bij ASG in Lelystad[img]
‘Ik was vorige week in Florence. Om te bellen moest ik eerst 88088 draaien. Dan kreeg ik een kiestoon, waarna ik het gewone nummer moest kiezen waar ik naartoe wilde bellen. Op zich ging dat goed, maar je moet het wel even weten.
Daarvoor ben ik ongeveer drie weken telefonisch echt compleet onbereikbaar geweest. Klanten, relaties die me probeerden te bereiken: ze kregen me gewoon niet te pakken. Soms kwamen ze bij de centrale terecht en bleven ze daarna ergens hangen. Op een gegeven moment heb ik een vervangend toestel gekregen omdat ik via mijn reguliere toestel en mijn mobiel niet kon bellen. Mwet het vervangende toestel kon ik wel bellen, maar ik was nog altijd niet goed bereikbaarvoor externe relaties omdat ik een ander nummer had. Het oude nummer is nu hersteld en werkt naar behoren. De voicemail kan ik nog steeds niet goed afluisteren. Dat is echter een algemeen probleem. In Florence zag ik op mijn telefoon wel dat er veel berichten waren, maar ik had geen idee van wie of wat. En daar kom je ook niet achter.’

Liesbeth Ennik, onderzoeker bij Plant Research International in Wageningen, gedetacheerd bij Entomologie[img]
‘Zelf bellen en gebeld worden gaat heel goed. De bereikbaarheid is voor mij geen enkel probleem. Maar als ik andere mensen bel, krijgen ze op hun display de naam van mijn voorganger. Ik ben gebeld door iemand die betrokken is bij de telefoonoperatie Rinkel en die vroeg mij of mijn naam correspondeerde met de naam die zij op haar display zag. Dat bleek niet zo te zijn. Dus ik hoop dat het binnenkort veranderd wordt. Het zou kunnen dat mensen heel enthousiast de telefoon oppakken als ze de naam van mijn voorganger op hun display zien. Dat kan dan toch tegenvallen. Of meevallen.
Ik heb twee werkplekken, maar als je mij zoekt in het digitale telefoonboek van Wageningen UR, dan zijn daar vier velden ingevuld. Dat lijkt me een beetje overdreven. Dat moet nog aangepast worden’

Ron Lukassen, projectleider Rinkel[img]
‘Wij weten nu honderd procent zeker dat de slechte kwaliteit van de verbinding te maken heeft met het mobiele netwerk in Wageningen. Ook mensen die helemaal niet via Rinkel bellen hebben er last van. Iedereen wijt het aan ons, maar de klachten waren er al voordat wij overstapten op internettelefonie. Dinsdag zijn er mensen van KPN komen meten aan dit mobiele netwerk, woensdag kwamen ze weer.
Verder blijft het voor ons hard werken om alle foute aanvragen te herstellen. Technisch hebben we vorige week ook nog een probleem opgelost. Sommige mensen kregen geen verbinding als ze met de voicemail belden. Dit kwam door een foutje in de software.
Ook ik hoor de klachten dat wij niet assertief genoeg zouden zijn, en dat dit een andere klant niet was overkomen. Dat is echt onzin. Het is op het niveau van de raad van bestuur van KPN en Alcatel besproken, en mensen werken ’s nachts door om problemen op te lossen. Meer aandacht kun je niet hebben, zou ik zo denken.’

Re:ageer